Prawa dziecka i ich respektowanie w percepcji nauczycieli

Autor

  • Zofia Frączek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.11

Słowa kluczowe:

prawa dziecka, respektowanie praw dzieci, nauczyciel

Abstrakt

Człowiek XXI wieku osiągnął bardzo dużo w dziedzinie wielu dyscyplin naukowych. Zmodernizował liczne obszary życia społecznego, ale trzeba zauważyć, że niektórych problemów społecznych nie udało mu się wyeliminować. Należy do nich kwestia łamania praw dziecka. Badania prowadzone w wielu krajach przez gremia zainteresowane tą problematyką odsłaniają liczne, niekiedy wręcz dramatyczne przykłady naruszania praw przysługujących dzieciom. Problem ten dotyczy zarówno krajów rozwijających się, jak i wysoko uprzemysłowionych, różne są jedynie formy łamania tych praw. Szczególnie wysokie oczekiwania w zakresie respektowania praw dziecka kieruje się wobec profesjonalistów – nauczycieli, wychowawców, którzy jako zawodowcy powinni być przykładem przestrzegania praw dzieci oraz dzielić się swoją wiedzą w tym zakresie z osobami mniej doświadczonymi. Prezentowany materiał ukazuje rys historyczny kształtowania się praw dziecka, a także wyniki badań własnych przybliżających wiedzę nauczycieli na temat dokumentów oraz organizacji chroniących prawa dziecka, a także samych tych praw – ich przestrzegania i łamania.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Balcerek M., Międzynarodowa ochrona dziecka, Warszawa 1988.

Balcerek M., Prawa dziecka, Warszawa 1986.

Cwynar M., Prawa dziecka w świadomości wychowawców przedszkoli, [w:] Prawa dziecka. Wybrane aspekty, Rzeszów 2006.

Jarosz E., Ochrona dzieci przed krzywdzeniem: perspektywa globalna i lokalna, wyd. 2, Katowice 2009.

Kantowicz E., Ochrona praw dziecka w kontekście działalności UNICEF, Warszawa 1996.

Klafkowski A., Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa1979.

Kozak M., Edukacja o prawach człowieka - problemy realizacyjne „Nowa Szkoła” 2007, nr 8.

Łopatka A., Konwencja Praw Dziecka w Polsce, [w:] Prawa dziecka. Deklaracje i rzeczywistość, red. J. Bińczycka Kraków 1999.

Meissner-Łozińska J., Smoczeńska A., Kształtowanie się praw dziecka na przestrzeni wieków a aktualna sytuacja prawna dziecka w Polsce, [w:] Prawa Dziecka. Teoria i praktyka, red. E. Markowska-Gos, H. Sommer, W. Walc, Rzeszów 2003.

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo obszary znane i nieznane, [w:] Prawa dziecka. Deklaracje i rzeczywistość, red. J. Bińczycka, Kraków 1999.

Szudek S., Przestrzeganie praw dziecka w oczach ucznia w szkołach podstawowych i gimnazjach Małopolski – raport, Kraków 2012.

Szymańczak M., Od prawa do życia do prawa do samostanowienia (o ewolucji praw przyznawanych dziecku), [w:] Dziecko i jego prawa, red. E. Czyż, Warszawa 1992.

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Frączek, Z. (2017). Prawa dziecka i ich respektowanie w percepcji nauczycieli. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 181–197. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.11

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>