Aktywność twórcza uczniów w poglądach nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – komunikat z badań
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.8Słowa kluczowe:
aktywność twórcza, edukacja wczesnoszkolna, metody twórcze w nauczaniu-, -uczeniu się.Abstrakt
W czasach współczesnych kreatywność i twórczość mają coraz większe znaczenie. Człowiek z natury wykazuje tendencję do kreowania siebie, swojej egzystencji i otaczającego świata, tworząc dzieła nowe i wartościowe. Twórczość dotyczy procesów poznawczych, emocji, motywacji i osobowości. O aktywności twórczej uczniów w dużym stopniu decyduje nauczyciel, organizując i inspirując ich działania. Ważnym zadaniem pedagogów jest utwierdzenie dzieci w przekonaniu, że samorealizacja i twórczość są w życiu bardzo ważne. Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie poglądów nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat sposobów rozwijania aktywności twórczej uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Downloads
Bibliografia
Bonar J., Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2010.
Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004.
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2010.
Hemmerling W., Twórcza aktywność w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego w klasach początkowych, Poznań 1987.
Kłosińska T., Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków 2000.
Kozielecki J., Rozwiązywanie problemów, Warszawa 1969.
Kujawiński J. (red.), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych, Warszawa 1990.
Laskowska J., Rozwój aktywności twórczej dzieci w sferze języka, Kraków 2007.
Nęcka E., Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje, Gdańsk 2005.
Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków 1998.
Okoń W., Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, Warszawa 1987.
Pietrasiński Z., Myślenie twórcze, Warszawa 1969.
Szmidt K.J., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Psychopedagogika działań twórczych, Kraków 2005.
Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015.
Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2014.
Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.