Szkolnictwo specjalne na ziemiach polskich w XIX i początkach XX w. (ze szczególnym uwzględnieniem zaboru austriackiego)
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.2Słowa kluczowe:
Szkolnictwo w Galicji, szkolnictwo specjalne w Polsce w czasach zaborów, szkoły dla niewidzących w Polsce, szkoły dla głuchych w Polsce, szkoły dla niepełnosprawnych umysłowo w Polsce, szkoły dla dzieci zdemoralizowanych w PolsceAbstrakt
Celem artykułu było ukazanie uwarunkowań, które w XIX w. przyczyniły się do powstania pierwszych szkół specjalnych dla dzieci niepełnosprawnych i wymagających specjalnej troski. Miało to miejsce na ziemiach polskich w czasach zaborów. Główną uwagę zwrócono na działania w tym zakresie, podjęte w zaborze austriackim. Do zreferowania tematu wykorzystano literaturę naukową, odnoszącą się do szczegółowych zagadnień składających się na tytułowy problem badawczy. Na system szkolnictwa specjalnego składały się w tym czasie następujące typy szkół: dla głuchych, niewidzących, upośledzonych umysłowo oraz zdemoralizowanych. Zostały one w artykule kolejno omówione. Ponadto szkolnictwo specjalne na ziemiach polskich zostało skonfrontowane z podobnym szkolnictwem działającym w różnych krajach europejskich.Pobrania
Opublikowane
2018-12-15
Jak cytować
Pelczar, R. (2018). Szkolnictwo specjalne na ziemiach polskich w XIX i początkach XX w. (ze szczególnym uwzględnieniem zaboru austriackiego). KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 6, 13–21. https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.2
Numer
Dział
Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.