Występowanie zjawiska bullyingu w Hiszpanii i Finlandii – analiza porównawcza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.12

Słowa kluczowe:

bullying, klasa szkolna, metoda KiVA, ofiara, agresor

Abstrakt

W artykule tym skoncentrowano się na porównaniu dwóch podejść do zapobiegania i działania w zakresie zjawiska bullyingu: podejścia stosowanego w Aragonii (Hiszpania) z podejściem stosowanym w Finlandii. Fińska metoda KiVA jest metodą nową i może stanowić duży postęp w wykrywaniu i radzeniu sobie z bullyingiem. Program KiVA jest cyklem spotkań lekcyjnych, w ramach których w zależności od poziomu nauczania realizuje się określone scenariusze. Rozmawia się o tym, jak szanować innych, jak pracować w grupie. Najistotniejsze jest to, aby uczniowie zrozumieli, jak ważne jest zapobieganie bullyingowi i jego powstrzymywanie. W ten sposób zamiast wspierać dręczyciela, będą oni wspierać ofiarę, dając tym samym do zrozumienia, że nie zgadzają się na takie działania. Inne metody skupiają się tylko na ofierze i dręczycielu, a w programie KiVA kładzie się nacisk na zaangażowanie i edukację wszystkich rówieśników i obserwatorów.

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Mauri Medrano, M. (2022). Występowanie zjawiska bullyingu w Hiszpanii i Finlandii – analiza porównawcza. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 238–247. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.12

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych