Występowanie zjawiska bullyingu w Hiszpanii i Finlandii – analiza porównawcza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.12

Słowa kluczowe:

bullying, klasa szkolna, metoda KiVA, ofiara, agresor

Abstrakt

W artykule tym skoncentrowano się na porównaniu dwóch podejść do zapobiegania i działania w zakresie zjawiska bullyingu: podejścia stosowanego w Aragonii (Hiszpania) z podejściem stosowanym w Finlandii. Fińska metoda KiVA jest metodą nową i może stanowić duży postęp w wykrywaniu i radzeniu sobie z bullyingiem. Program KiVA jest cyklem spotkań lekcyjnych, w ramach których w zależności od poziomu nauczania realizuje się określone scenariusze. Rozmawia się o tym, jak szanować innych, jak pracować w grupie. Najistotniejsze jest to, aby uczniowie zrozumieli, jak ważne jest zapobieganie bullyingowi i jego powstrzymywanie. W ten sposób zamiast wspierać dręczyciela, będą oni wspierać ofiarę, dając tym samym do zrozumienia, że nie zgadzają się na takie działania. Inne metody skupiają się tylko na ofierze i dręczycielu, a w programie KiVA kładzie się nacisk na zaangażowanie i edukację wszystkich rówieśników i obserwatorów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Avilés J.M., Irurtia M.J., García-López L.J. & Caballo V.E., El maltrato entre iguales: bullying, “Behavioral Psychology/ Psicología Conductual”, no 19.

Bisquerra R., Inteligencia emocional en educación., Madrid, Síntesis 2015.

García-Ajofrín L., La fórmula de Finlandia para combatir el ‘bullying’. “El País”, 2018. In: https://elpais.com/elpais/2018/11/06/planeta_futuro/1541516726_663171.html

Muñoz-Prieto M. M., Desarrollar la inteligencia emocional para prevenir el acoso escolar, “Escuela Abierta”, 2017, no 20.

Olweus D., Aggression in the schools: Bullies and whipping boys, Washington DC, Hemisphere 1978.

Olweus D., Low school achievement and aggressive behavior in adolescent boys, Magnusson y Allen (dirs.), « Human development. An interactional perspective », Nueva York, Academic Press 1983.

Oñederra J., Bullying: concepto, causas, consecuencias, teorías y estudios epidemiológicos, Presentation, XXVII Cursos de Verano EHU-UPV Donostia-San Sebastián 2008.

Palomero Pescador J. E. & Fernández Domínguez M. R., La violencia escolar, un punto de vista global, “Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado”, 2001, no 41.

Reynolds L., Case Study 1: An Evidence-Based Practice Review Report Theme: School Based Interventions for Learning Is the KiVa Anti-bullying Programme an Effective School-based Intervention for Reducing Bullying and Victimisation? (Doctorate in Educational and Child Psychology), University College of London 2001..

Salmivalli C., Garandeau C. F. & Veenstra R., KiVa anti-bullying program: Implications for school adjustment, “Peer relationships and adjustment at school”, US: IAP Information Age Publishing. 2012.

Senovilla H. L., Bullying: un miedo de muerte. Retrieved from: http://www.guiainfantil.com/educacion/escuela/acosoescolar/causas.htm

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Mauri Medrano, M. (2022). Występowanie zjawiska bullyingu w Hiszpanii i Finlandii – analiza porównawcza. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 238–247. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.12

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych