Patriotyzm w perspektywie 20-, 40- i 60-latków na Podkarpaciu
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.4Słowa kluczowe:
patriotyzm, rodzaje patriotyzmu, pokolenie 20-, 40- i 60-latków, PodkarpacieAbstrakt
Patriotyzm jest kategorią określającą życie człowieka ukierunkowaną na dobro wspólne. Obrazuje emocjonalną więź jednostki z ojczyną oraz poczucie więzi społecznej i kulturowej ze współobywatelami. Oparty jest na wartościach uniwersalnych, w tym otwartości na drugiego człowieka, trosce i odpowiedzialności za wspólnotę, szacunku do historii i kultury narodowej. Dokonujące się przemiany polityczne, społeczne i kulturowe odsłaniają nowe oblicza umiłowania ojczyzny, dlatego też zachodzi potrzeba refleksji nad sposobami ujmowania patriotyzmu.
Kierując się tymi przesłankami, w niniejszym opracowaniu przedstawiono sposoby definiowania pojęcia „patriotyzm” przez trzy kolejne pokolenia mieszkańców Podkarpacia, to jest młodych dorosłych, osoby w wieku średnim i seniorów. Uwzględniono siedem obszarów ujmowania patriotyzmu – historyczny, terytorialny, kulturowy, etyczny, emocjonalny, ekonomiczny oraz ekologiczny, jak też liczne kategorie w ich obrębie. Badania zrealizowano w paradygmacie badań ilościowych na reprezentatywnej grupie.
Bibliografia
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warsaw 2007.
Chałas K., Furmanek W., Ożóg K., Niepodległość. Implikacje pedagogiczne i edukacyjne, Rzeszów 2019.
Chałas K., Kowalczyk S., Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, vol. II: Naród. Ojczyzna. Patriotyzm. Państwo. Pokój, Lublin–Kielce 2006.
Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody ilościowe i mieszane, Cracow 2013.
Czerniawska M., Patriotyzm: jak znaleźć mu miejsce w mentalności społeczeństwa? [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.
Dyczewski L., Tożsamość i patriotyzm [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.
Frankfort-Nachmias H., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Gajda J., Racjonalny patriotyzm jako antidotum skrajnego nacjonalizmu [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.
Grochowski G., Miłość do ojczyny według Jana Pawła II, Szczecinek 2011.
Gulda M., Młodzież wobec przyszłości, Gdańsk 1990.
Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warsaw 2005.
Kozłowska A., Patriotyzm polski. Jaki powinien być?, Warsaw 2001.
Koźmiński A.K., Patriotyzm ekonomiczny w warunkach globalizacji [in:] Patriotyzm wczoraj i dziś. Seminarium Polskiej Akademii Umiejętności, vol. VII, ed. M. Kobos, Cracow 2011.
Lackowski J., Polska szkoła a edukacja patriotyczna i obywatelska [in:] Wartości, rodzina, szkoła. Patriotyzm na co dzień i od święta, ed. W. Baliński, Cracow 2010.
Lewartowicz U., Młodzież i patriotyzm. Wyzwania dla edukacji [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.
Łon E., Patriotyzm gospodarczy, Poznań 2018.
Nikitorowicz J., Tożsamość – wielki wysiłek ku patriotyzmowi [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.
Nowak-Jeziorański J., Patriotyzm i nacjonalizm [in:] Europa wspólnych wartości. Chrześcijańskie inspiracje w budowaniu zjednoczonej Europy, ed. S. Zięba, Lublin 2004.
Nowak A., Polski patriotyzm wieku niewoli: trzy formuły? [in:] Patriotyzm Polaków. Studia z historii idei, ed. J. Kloczkowski, Cracow 2006.
Nowak A., Republika, imperium, modernizacja: trzy wzory polskiego patriotyzmu [in:] Patriotyzm wczoraj i dziś. Seminarium Polskiej Akademii Umiejętności, vol. VI, ed. M. Kobos, Cracow 2011.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warsaw 1998.
Sowiński A.J., Ojczyna w refleksji pedagogicznej, Cracow 2020.
Szczurkowska J., Ja patriota. Psychologia patriotyzmu, Warsaw 2016.
The project (ID 539392) is carried out by the author of the study within the framework of a program funded by the Ministry of Education Science for Society. Walicki A., Trzy patriotyzmy, Warsaw 1991.
Wiłkomirska A., Fijałkowski A., Jaki patriotyzm?, Warsaw 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.