Patriotism in the perspective of 20-, 40- and 60-year-olds in Podkarpacie Voivodeship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.4

Keywords:

patriotism, types of patriotism, generation of 20-, 40- and 60-year-olds, Podkarpacie Voivodeship

Abstract

Patriotism is a category defining human life aimed at the common good. It depicts the emotional bond of individuals with their homeland and the sense of social and cultural bond with fellow citizens. It is based on universal values, including openness to other people, care and responsibility for the community, respect for history and national culture. The political, social and cultural changes taking place reveal new faces of love for one’s homeland, which is why there is a need to reflect on the ways of understanding patriotism. Guided by these premises, this study presents ways of defining the concept of patriotism by three successive generations of Podkarpacie residents, i.e. young adults, middle-aged people and seniors. Seven areas of understanding patriotism were taken into account – historical, territorial, cultural, ethical, emotional, economic and ecological as well as numerous categories within them. The research was carried out in the paradigm of quantitative research on a representative group.

References

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warsaw 2007.

Chałas K., Furmanek W., Ożóg K., Niepodległość. Implikacje pedagogiczne i edukacyjne, Rzeszów 2019.

Chałas K., Kowalczyk S., Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, vol. II: Naród. Ojczyzna. Patriotyzm. Państwo. Pokój, Lublin–Kielce 2006.

Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody ilościowe i mieszane, Cracow 2013.

Czerniawska M., Patriotyzm: jak znaleźć mu miejsce w mentalności społeczeństwa? [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.

Dyczewski L., Tożsamość i patriotyzm [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.

Frankfort-Nachmias H., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

Gajda J., Racjonalny patriotyzm jako antidotum skrajnego nacjonalizmu [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.

Grochowski G., Miłość do ojczyny według Jana Pawła II, Szczecinek 2011.

Gulda M., Młodzież wobec przyszłości, Gdańsk 1990.

Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warsaw 2005.

Kozłowska A., Patriotyzm polski. Jaki powinien być?, Warsaw 2001.

Koźmiński A.K., Patriotyzm ekonomiczny w warunkach globalizacji [in:] Patriotyzm wczoraj i dziś. Seminarium Polskiej Akademii Umiejętności, vol. VII, ed. M. Kobos, Cracow 2011.

Lackowski J., Polska szkoła a edukacja patriotyczna i obywatelska [in:] Wartości, rodzina, szkoła. Patriotyzm na co dzień i od święta, ed. W. Baliński, Cracow 2010.

Lewartowicz U., Młodzież i patriotyzm. Wyzwania dla edukacji [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.

Łon E., Patriotyzm gospodarczy, Poznań 2018.

Nikitorowicz J., Tożsamość – wielki wysiłek ku patriotyzmowi [in:] Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, ed. J. Nikitorowicz, Cracow 2013.

Nowak-Jeziorański J., Patriotyzm i nacjonalizm [in:] Europa wspólnych wartości. Chrześcijańskie inspiracje w budowaniu zjednoczonej Europy, ed. S. Zięba, Lublin 2004.

Nowak A., Polski patriotyzm wieku niewoli: trzy formuły? [in:] Patriotyzm Polaków. Studia z historii idei, ed. J. Kloczkowski, Cracow 2006.

Nowak A., Republika, imperium, modernizacja: trzy wzory polskiego patriotyzmu [in:] Patriotyzm wczoraj i dziś. Seminarium Polskiej Akademii Umiejętności, vol. VI, ed. M. Kobos, Cracow 2011.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warsaw 1998.

Sowiński A.J., Ojczyna w refleksji pedagogicznej, Cracow 2020.

Szczurkowska J., Ja patriota. Psychologia patriotyzmu, Warsaw 2016.

The project (ID 539392) is carried out by the author of the study within the framework of a program funded by the Ministry of Education Science for Society. Walicki A., Trzy patriotyzmy, Warsaw 1991.

Wiłkomirska A., Fijałkowski A., Jaki patriotyzm?, Warsaw 2016.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Lulek, B. (2023). Patriotism in the perspective of 20-, 40- and 60-year-olds in Podkarpacie Voivodeship. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 68–83. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.4

Issue

Section

Historical continuity and change in educational thought