Threats accompanying distance learning at home and at school during the COVID-19 pandemic – selected aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.4

Keywords:

threats, distance learning, school, family, COVID-19 pandemic, adolescents, violence, negligence in a family

Abstract

The outbreak of the COVID-19 pandemic occurred unexpectedly and it generally extended to all the areas of the lives of people of all ages. It was a distinctive time for children and adolescents, in respect of both their family and school life. During that period many researchers undertook studies on various aspects of their life. This paper had presented some selected results of the Author’s own research relating to some threats (physical violence and mental abuse, negligence in a family, cyberbullying) accompanying adolescents at home and at school. The analysis and interpretation of the results of the Author’s own research had preceded by some theoretical considerations on the specificity of the time of plague and the issues of threats. The summation shall present the conclusions resulting from the Author’s own research and recommendations addressed to parents, teachers and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bigaj M., Dębski M., Subiektywny dobrostan oraz higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej [w:] Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, red. G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Gdańsk 2020, https://zdalnenauczanie.org/, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami - Biblioteka Cyfrowa – KOMET@ - Sieć Edukacji Cyfrowej (kometa.edu.pl)

Bobik B, Młynek P., Szafrańska A., Raport z badania efektywności zdalnego nauczania realizowanego w przedszkolach i szkołach na terenie Piekar Śląskich, Katowice, czerwiec 2021, https://us.edu.pl/wydzial/wns/wp-content/uploads/sites/17

Ciekanowski Z., Rodzaje i źródła zagrożeń bezpieczeństwa, „Nauki Humanistyczne i Społeczne na Rzecz Bezpieczeństwa” 2020, nr 12, https:// bibliotekanauki.pl/api/full-tekst/2020/12

Długosz P., Raport z badań: „Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19”, Kraków 2020, https://mlodziez.krakow.pl/wp-countenty/uploads/2020

Dyjas-Szatkowska N., Przemoc domowa w dobie koronawirusa. Napięcie rośnie, ofiary szukają ratunku. Kto pomóc?, https://plus.echodnia.eu/podkarpackie/Przemoc domowa w dobie koronawirusa. Napięcie rośnie, ofiary szukają ratunku. Kto może pomóc? - plus.gazetalubuska.pl

Gasparski P., Psychologiczne wyznaczniki gotowości do zapobiegania zagrożeniom, Warszawa 2003.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012.

Grzywa P., Hofman-Kozłowska D., Stepień-Lampa N., Edukacja zdalna w trakcie pandemii wirusa SARS-CoV-2 w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców. Raport z badań, Katowice 2021, https://tin.us.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09

Gwałtowny wzrost przemocy w Internecie. Także podczas nauki zdalnej, https://biznes.wprost.pl/technologie/internet Przemoc w internecie. Gwałtowny wzrost w czasie pandemii – Biznes Wprost Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, Warszawa 2000.

Jakubczak R., Obrona narodowa w tworzeniu bezpieczeństwa III RP, Warszawa 2003 (załącznik 32).

Kalina R.M., Ogólne kategorie klasyfikacji i charakterystyki zagrożeń zewnętrznych [w:] Człowiek w sytuacji trudnej, red. B. Hołyst, Warszawa 1991.

Koronawirus: przemoc domowa nasila się przez COVID-19, publikacja z dnia 11.04.2020 r., https://www.rp.pl/prawo-karne/art779281-koronawirus-przemoc-domowa-nasila-się-przez-covid

Kuzara G., Zagrożenia i bezpieczeństwo oraz ich współzależność, „Security, Economy &Law” 2018, nr 3/2018 (XX). DOI: 10.24356/SEL./2016, http://security-economy-law.pl/wpcontent./uploads./2019/02/SEL_20_101-115/

Makaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R., Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie trwania pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2020, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e

Nieduziak E.M., Prysak D., Edukacja zdalna w czasie pandemii SARS-CoV-2 na terenie gminy Cieszyn. Raport z badań, Katowice 2021, http://tin.us.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12raport-Cieszyn.pdf

Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M., Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania, Warszawa, czerwiec 2020, https://Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania - Biblioteka Cyfrowa - KOMET@ - Sieć Edukacji Cyfrowej (kometa.edu.pl)

Sidorska H., Zakaz wychodzenia zamienił nas w bestie! Kontroluje mnie cały dzień, sprawdza laptopa i komórkę…”, https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/ Z katem pod jednym dachem. Podczas pandemii nasila się przemoc domowa, wzrasta liczba policyjnych interwencji (wyborcza.pl)

Wantuch D., Figurski P., Z katem pod jednym dachem. Podczas pandemii nasila się przemoc domowa, wzrasta liczba policyjnych interwencji”, publikacja z dnia 21.04.2020 r., https://krakow.wyborcza.pl/krakow/Z katem pod jednym dachem. Podczas pandemii nasila się przemoc domowa, wzrasta liczba policyjnych interwencji (wyborcza.pl)

Zagrożenie [w:] Słownik języka polskiego PWN, https:// sjp.pwsn.pl/słownik/zagrożenia

Published

2022-12-15

How to Cite

Tłuczek-Tadla, E. (2022). Threats accompanying distance learning at home and at school during the COVID-19 pandemic – selected aspects. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 69–87. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.4

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care