Zagrożenia towarzyszące nauce zdalnej w domu i szkole w trakcie pandemii COVID-19 – wybrane aspekty

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.4

Słowa kluczowe:

zagrożenia, nauka zdalna, szkoła, rodzina, pandemia COVID-19, młodzież, przemoc, zaniedbywanie w rodzinie

Abstrakt

Czas pandemii COVID-19 pojawił się niespodziewanie i objął swoim zasięgiem generalnie wszystkie obszary życia ludzi w różnym wieku. Dla dzieci i młodzieży to czas szczególny, zarówno w zakresie życia rodzinnego, jak również szkolnego. Wielu badaczy podjęło w tym okresie badania dotyczące różnych aspektów ich życia. W tekście zostały zaprezentowane wybrane wyniki badań własnych dotyczących niektórych zagrożeń (przemocy fizycznej i psychicznej, zaniedbywania w rodzinie, cyberprzemocy) towarzyszących młodzieży w domu i szkole. Analiza i interpretacja wyników badań własnych, poprzedzona została rozważaniami teoretycznymi dotyczącymi specyfiki czasu zarazy oraz problematyki zagrożeń. W podsumowaniu znajdą się wnioski wynikające z badań własnych oraz rekomendacje skierowane do rodziców, nauczycieli oraz młodzieży.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bigaj M., Dębski M., Subiektywny dobrostan oraz higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej [w:] Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, red. G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Gdańsk 2020, https://zdalnenauczanie.org/, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami - Biblioteka Cyfrowa – KOMET@ - Sieć Edukacji Cyfrowej (kometa.edu.pl)

Bobik B, Młynek P., Szafrańska A., Raport z badania efektywności zdalnego nauczania realizowanego w przedszkolach i szkołach na terenie Piekar Śląskich, Katowice, czerwiec 2021, https://us.edu.pl/wydzial/wns/wp-content/uploads/sites/17

Ciekanowski Z., Rodzaje i źródła zagrożeń bezpieczeństwa, „Nauki Humanistyczne i Społeczne na Rzecz Bezpieczeństwa” 2020, nr 12, https:// bibliotekanauki.pl/api/full-tekst/2020/12

Długosz P., Raport z badań: „Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19”, Kraków 2020, https://mlodziez.krakow.pl/wp-countenty/uploads/2020

Dyjas-Szatkowska N., Przemoc domowa w dobie koronawirusa. Napięcie rośnie, ofiary szukają ratunku. Kto pomóc?, https://plus.echodnia.eu/podkarpackie/Przemoc domowa w dobie koronawirusa. Napięcie rośnie, ofiary szukają ratunku. Kto może pomóc? - plus.gazetalubuska.pl

Gasparski P., Psychologiczne wyznaczniki gotowości do zapobiegania zagrożeniom, Warszawa 2003.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012.

Grzywa P., Hofman-Kozłowska D., Stepień-Lampa N., Edukacja zdalna w trakcie pandemii wirusa SARS-CoV-2 w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców. Raport z badań, Katowice 2021, https://tin.us.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09

Gwałtowny wzrost przemocy w Internecie. Także podczas nauki zdalnej, https://biznes.wprost.pl/technologie/internet Przemoc w internecie. Gwałtowny wzrost w czasie pandemii – Biznes Wprost Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, Warszawa 2000.

Jakubczak R., Obrona narodowa w tworzeniu bezpieczeństwa III RP, Warszawa 2003 (załącznik 32).

Kalina R.M., Ogólne kategorie klasyfikacji i charakterystyki zagrożeń zewnętrznych [w:] Człowiek w sytuacji trudnej, red. B. Hołyst, Warszawa 1991.

Koronawirus: przemoc domowa nasila się przez COVID-19, publikacja z dnia 11.04.2020 r., https://www.rp.pl/prawo-karne/art779281-koronawirus-przemoc-domowa-nasila-się-przez-covid

Kuzara G., Zagrożenia i bezpieczeństwo oraz ich współzależność, „Security, Economy &Law” 2018, nr 3/2018 (XX). DOI: 10.24356/SEL./2016, http://security-economy-law.pl/wpcontent./uploads./2019/02/SEL_20_101-115/

Makaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R., Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie trwania pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2020, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e

Nieduziak E.M., Prysak D., Edukacja zdalna w czasie pandemii SARS-CoV-2 na terenie gminy Cieszyn. Raport z badań, Katowice 2021, http://tin.us.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12raport-Cieszyn.pdf

Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M., Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania, Warszawa, czerwiec 2020, https://Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania - Biblioteka Cyfrowa - KOMET@ - Sieć Edukacji Cyfrowej (kometa.edu.pl)

Sidorska H., Zakaz wychodzenia zamienił nas w bestie! Kontroluje mnie cały dzień, sprawdza laptopa i komórkę…”, https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/ Z katem pod jednym dachem. Podczas pandemii nasila się przemoc domowa, wzrasta liczba policyjnych interwencji (wyborcza.pl)

Wantuch D., Figurski P., Z katem pod jednym dachem. Podczas pandemii nasila się przemoc domowa, wzrasta liczba policyjnych interwencji”, publikacja z dnia 21.04.2020 r., https://krakow.wyborcza.pl/krakow/Z katem pod jednym dachem. Podczas pandemii nasila się przemoc domowa, wzrasta liczba policyjnych interwencji (wyborcza.pl)

Zagrożenie [w:] Słownik języka polskiego PWN, https:// sjp.pwsn.pl/słownik/zagrożenia

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Tłuczek-Tadla, E. (2022). Zagrożenia towarzyszące nauce zdalnej w domu i szkole w trakcie pandemii COVID-19 – wybrane aspekty. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 69–87. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.4

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki