Student problems in school and alternative concepts of education
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.19Keywords:
education, school, studentAbstract
The article describes the major threats to students in contemporary schools in Poland. Out of many problems, attention was paid to selected issues, such as mobbing, bullying, sects at school, the use of psychoactive substances, school phobia and inappropriate use of mass media. All these factors may negatively affect the process of upbringing and learning of a young person. Contemporary educational challenges facing both students and parents cause the searching for new systems of teaching that present new anatomies of the school as well as various concepts of it. Cultural and ideological pluralism in society brings that nowadays in education there are offered schools based on diversified systems of values. Parents from many school frameworks that are proposed can choose the one that best suits their concept.
References
Adamczyk M.J., Ładażyński A., Edukacja w krajach rozwiniętych. Skrypt dla studentów z pedagogiki porównawczej, Stalowa Wola 1999.
Albański L., Wybrane zagadnienia z patologii społecznej, Jelenia Góra 2010.
Bednarczuk B., Psychologiczne podstawy pedagogiki Marii Montessori, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2000, t. XIII.
Borecki P., Państwo laickie. Współczesna rzeczywistość ustrojowa i perspektywa na przyszłość, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2007, R. LXIX, z. 2.
Buller L., Influencja w mediach [w:] Prawda w mediach, red. M. Rewera, Tychy 2008.
Cogiel M., Kontrowersje wokół wychowania. Dylematy teorii i praktyki edukacyjnej, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 1995, nr 27.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.
Gruber V., Schlegelmilch B.B., How Techniques of Neutralization Legitimize Norm-and Attitude-In-consistent Consumer Behavior, „Journal of Business Ethics” 2014, 121(1).
Hinc S., Edukacja jako narzędzie podtrzymywania podziałów społecznych w ujęciu Karola Marksa i jego następców, „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla bezpieczeństwa” 2009, nr 2.
Jupowicz-Ginalska A., Kisilowska M., Baran T., Wysocki A., Fear of missing out a korzystanie z urządzeń umożliwiających dostęp do mediów społecznościowych na podstawie badań polskich internautów, „Forum Socjologiczne” 2018, nr 9.
Karp H., Cuda na sprzedaż. Oblicza polskiej transformacji, Toruń 2008.
Kodeks prawa kanonicznego 1983. Kan. 795, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.katolicki.net/ftp/kodeks_prawa_kanonicznego.pdf (dostęp: 8.09.2023).
Kosek-Nita B., Nawrot A., Przemoc w szkole w relacjach nauczyciel – uczeń, uczeń – nauczyciel, „Nauczyciel i Szkoła” 2002, nr 3–4(16–17).
Lange R. (red.), Raport z ogólnopolskiego badania uczniów „Nastolatki 3.0”, Warszawa 2021.
Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2000.
Łuszczek K., Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkanie z kulturą masową, Tychy 2004.
Łysek J., Uzależnienia uczniów od Internetu, „Nauczyciel i Szkoła” 2011, nr 1(49).
Montessori M., Education for Human Development. Understanding Montessori, New York 1976.
Nerwińska E., Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa 2015.
Nowak M., Koncepcja szkoły i jej zadania we współczesnej myśli pedagogicznej [w:] Szkoła. Nauczyciel. Uczeń, t. IV, red. T. Kukołowicz, Stalowa Wola 1992.
Nowakowski P.T., Wokół przeciwdziałania przemocy wewnątrzszkolnej w Polsce [w:] Socjotechniczne aspekty bezpieczeństwa w szkole, red. L. Buller, Warszawa 2014.
Nowakowski P.T., Fast food dla mózgu, czyli telewizja i okolice, Tychy 2002.
Nowakowski P.T., Środowisko szkolne wobec problemów sekt i zjawisk pokrewnych [w:] Socjotechniczne aspekty bezpieczeństwa w szkole, red. L. Buller, Warszawa 2014.
Nowicka E., Niepowodzenia szkolne w edukacji wczesnoszkolnej, „Nauczyciel i Szkoła” 2001, nr 3–4(12–13).
Orłowski S., Mobbing i bulling w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania, Warszawa 2015.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2009.
Regulska A., Zagrożenie poczucia bezpieczeństwa u uczniów a zjawisko fobii szkolnej [w:] Socjotechniczne aspekty bezpieczeństwa w szkole, red. L. Buller, Warszawa 2014.
Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993.
Stach-Hejosz M., Wolna szkoła waldorfska: wokół różnic światopoglądowych i dydaktyczno-metodycznych, „Forum Teologiczne” 2013, nr 14.
Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994.
Wawrzyńczak P., Założenia formalne i organizacyjne szkoły katolickiej, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 1996, nr 12.
Zakrzewska A., Współczesna szkoła katolicka placówką kształtowania społecznie dojrzałej osobowości dzieci i młodzieży, „Pedagogia Christiana” 2015, nr 1/35.
Zuber J., Greenberg E.W., Williams L.M., Różnorodne rozumienie niektórych przestępstw i ich kontekstu: kwantyfikacja technik neutralizacji, „Resocjalizacja Polska. Polish Journal of Social Rehabilitation” 2016, nr 11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.