Makrotrendy konsumenckie w warunkach globalizacji

Autor

  • Tomasz Zalega Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.3.3

Słowa kluczowe:

globalizacja, konsumpcja, makrotrendy, zachowania konsumentów

Abstrakt

Globalizacja jest jednym z wyzwań przełomu XX i XXI wieku. Jest to pojęcie, które funkcjonuje w życiu codziennym, które można rozpatrywać z różnych punktów widzenia, gdyż jest to proces dotyczący różnych aspektów ludzkiej egzystencji i w istotny sposób na nią wpływający. Zasadniczy wpływ na zmiany układu wartości konsumpcyjnych mają procesy globalizacji. Globa-lizacja konsumpcji jest przy tym traktowana zarówno jako przyczyna jak i skutek zmian zachowań konsumentów. Globalizacja konsumpcji polega na upowszechnieniu i rozszerzeniu oferty produk-tów lansowanych na rynku globalnym, co prowadzi do ujednolicenia się wzorców konsumpcji, zachowań nabywczych i konsumpcyjnych w różnych częściach świata. Społeczeństwa krajów rozwijających się stosunkowo szybko przyjmują wzorce ukształtowane w rozwiniętych państwach, często kosztem utraty lokalnej tożsamości kulturowej. Celem artykułu jest ukazanie zależności między procesami globalizacji a rynkowymi zachowaniami współczesnych konsumentów. Opra-cowanie ma wyłącznie charakter teoretycznych rozważań na temat procesów globalizacji kon-sumpcji. Z uwagi na wymogi objętościowe czasopisma, w pierwszej części opracowania skoncentrowano się wyłącznie na omówieniu najważniejszych uwarunkowań rozwoju globalizacji oraz mechanizmów i przejawów procesów globalizacji konsumpcji. W dalszej części artykułu uwagę skoncentrowano na makrotrendach konsumenckich powstałych w epoce globalizacji i Internetu.

Opublikowane

2020-11-11

Jak cytować

Zalega, T. (2020). Makrotrendy konsumenckie w warunkach globalizacji. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 3(47), 53–69. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.3.3

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora