Gdy „powieść pastoralna” staje się „klasyczną historią miłosną”. O adaptacji filmowej powieści Thomasa Hardy’ego "Z dala od zgiełku" w reżyserii Thomasa Vinterberga
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2020.35Słowa kluczowe:
adaptacja, Thomas Hardy, powieść wiktoriańska, Thomas VinterbergAbstrakt
Artykuł stanowi omówienie najnowszej adaptacji filmowej powieści Z dala od zgiełku Thomasa Hardy’ego, wydanej w 1874 r., w kontekście wcześniejszych adaptacji filmowych powieści tego autora. Przedmiotem analizy są przede wszystkim modyfikacje wprowadzone w procesie adaptacji, a w szczególności te, które dotyczą postaci głównej bohaterki. W filmie z 2015 r., do którego scenariusz napisał David Nicholls, a który wyreżyserował Thomas Vinterberg, postać Bathsheby Everdeen uwspółcześniono, tak by była ona bardziej wiarygodną i ciekawszą dla współczesnego odbiorcy, a fabułę filmu skonstruowano w taki sposób, by bez modyfikacji głównych wydarzeń jej motywem przewodnim stała się historia miłosna, która w powieści
Hardy’ego (tudzież we wcześniejszych jej adaptacjach) nie jest tak oczywista. Artykuł omawia sposoby, w jaki cele te osiągnięto.
Downloads
Bibliografia
Bull, Sarah. 2013 (October20).“Carey Mulligan sports period costume as she starts shooting ‘revolutionary’ new take of Far From The Madding Crowd”, MailOnline http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2469171/Carey-Mulligan-sports-period-costume-starts-shooting-Far-From-The-Madding-Crowd.html
Friedman, Alan. 1966. “Innocence, Expansion, and Containment” [in:]Schweik, R. C.Thomas Hardy. Far from the Madding Crowd: An Authoritative Text. Backgrounds. Criticism. New York and London: W. W. Norton & Company, pp. 385-392.
Fuller, Graham. 2015 (Summer). “Wessex and the Single Girl Female Independence in John Schlesinger’s and Thomas Vinterberg’s Screen Adaptations of Thomas Hardy’s Far from the Madding Crowd,” CINEASTE, pp. 12-16.
Gibson, Megan. 2015 (May 18).“It’s a Madding, Madding World.A Hardy heroine gets an update,” Time, p.51.
Hardy, Thomas. 1874/1986. Far From the Madding Crowd. New York and London: W. W. Norton & Company.
Huntley, Dana. 2015 (Oct/Nov). “Far From the Madding Crowd – Thomas Hardy, Light and Sumptuous,” British Heritage, p. 67.
James, Henry.1874/1986. From the Nation, December 24, 1874 [in:]Schweik, R. C.Thomas Hardy. Far from the Madding Crowd: An Authoritative Text. Backgrounds. Criticism. New York and London: W. W. Norton & Company, pp. 367-368.
Kinkead-Weekes, Mark. 2011. D. H. Lawrence: Triumph to Exile 1912-1922. Volume 2. The Cambridge Biography of D. H. Lawrence. Cambridge: Cambridge University Press.
Lodge, David.1977.“Thomas Hardy as a Cinematic Novelist” [in:] Lance St. John Butler (ed.) Thomas Hardy After Fifty Years. London and Basingstoke: Macmillan, pp. 78-89.
Miller, Lucasta. 2015, “Far From the Madding Crowd – does the film live up to Hardy’s novel?” The Guardian,https://www.theguardian.com/books/2015/apr/24/far-from-the-madding-crowd-hardys-novel
Niemeyer, Paul. 2003. Seeing Hardy: Film and Television Adaptations of the Fiction of Thomas Hardy, McFarland.
Perosa, Sergio. 2016. “Comment: Portrait of a Lady Far from the Madding Crowd”, TheHudson Review, Vol. 69, Issue 3, pp. 360-367.
Shires, Linda. 1993. “Narrative, Gender and Power in Far from the Madding Crowd” [in] Higonnet, Margaret R. (ed.) The Sense of Sex: Feminist Perspectives on Hardy”, University of Illinois Press, pp. 49-65.
Vinterberg, Thomas. 2015. Interview. Far From the Madding Crowd. “Flicks and the City Clips. Youtube.https://www.youtube.com/watch?v=gPdbEQevsrs
Vinterberg, Thomas, Schoenaerts, Matthias. 2015. Interview. Far From the Madding Crowd. Film Society of Lincoln Center. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=JbJBZaK7Kio
Wain, John. 1965. Introduction to Thomas Hardy, The Dynasts. 1904, 1906, 1908. London: Macmillan; New York: St. Martin’s, pp. v-xix.
Welsh, James. 1981.“Hardy and the Pastoral, Schlesinger and Shepherds: Far from the Madding Crowd,” Literature/Film Quarterly (Vol 9, No. 2), pp. 79-84.
Widdowson, Peter. 2005. “The silent era: Thomas Hardy goes way down east” [in:] Wright, T.R. (ed.) Thomas Hardy on Screen, CUP, pp. 50-62.
Wright, Terry, 2005. “Hardy as a cinematic novelist”: three aspects of narrative technique.” [in:] Wright,T.R. (ed.) Thomas Hardy on Screen, CUP, pp. 8-19.
Far From the Madding Crowd (1967), dir. J. Schelsinger, Metro-Goldwyn-Mayer.
Far From the Madding Crowd (2015), dir. T. Vinterberg, BBC Films/DNA Films.
The Portrait of a Lady (1996), dir. J. Campion, PolyGram Filmed Entertainment.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

