Gdy „powieść pastoralna” staje się „klasyczną historią miłosną”. O adaptacji filmowej powieści Thomasa Hardy’ego "Z dala od zgiełku" w reżyserii Thomasa Vinterberga

Autor

  • Elżbieta Rokosz Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2020.35

Słowa kluczowe:

adaptacja, Thomas Hardy, powieść wiktoriańska, Thomas Vinterberg

Abstrakt

 Artykuł stanowi omówienie najnowszej adaptacji filmowej powieści Z dala od zgiełku Thomasa Hardy’ego, wydanej w 1874 r., w kontekście wcześniejszych adaptacji filmowych powieści tego autora. Przedmiotem analizy są przede wszystkim modyfikacje wprowadzone w procesie adaptacji, a w szczególności te, które dotyczą postaci głównej bohaterki. W filmie z 2015 r., do którego scenariusz napisał David Nicholls, a który wyreżyserował Thomas Vinterberg, postać Bathsheby Everdeen uwspółcześniono, tak by była ona bardziej wiarygodną i ciekawszą dla współczesnego odbiorcy, a fabułę filmu skonstruowano w taki sposób, by bez modyfikacji głównych wydarzeń jej motywem przewodnim stała się historia miłosna, która w powieści
Hardy’ego (tudzież we wcześniejszych jej adaptacjach) nie jest tak oczywista. Artykuł omawia sposoby, w jaki cele te osiągnięto.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bull, Sarah. 2013 (October20).“Carey Mulligan sports period costume as she starts shooting ‘revolutionary’ new take of Far From The Madding Crowd”, MailOnline http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2469171/Carey-Mulligan-sports-period-costume-starts-shooting-Far-From-The-Madding-Crowd.html

Friedman, Alan. 1966. “Innocence, Expansion, and Containment” [in:]Schweik, R. C.Thomas Hardy. Far from the Madding Crowd: An Authoritative Text. Backgrounds. Criticism. New York and London: W. W. Norton & Company, pp. 385-392.

Fuller, Graham. 2015 (Summer). “Wessex and the Single Girl Female Independence in John Schlesinger’s and Thomas Vinterberg’s Screen Adaptations of Thomas Hardy’s Far from the Madding Crowd,” CINEASTE, pp. 12-16.

Gibson, Megan. 2015 (May 18).“It’s a Madding, Madding World.A Hardy heroine gets an update,” Time, p.51.

Hardy, Thomas. 1874/1986. Far From the Madding Crowd. New York and London: W. W. Norton & Company.

Huntley, Dana. 2015 (Oct/Nov). “Far From the Madding Crowd – Thomas Hardy, Light and Sumptuous,” British Heritage, p. 67.

James, Henry.1874/1986. From the Nation, December 24, 1874 [in:]Schweik, R. C.Thomas Hardy. Far from the Madding Crowd: An Authoritative Text. Backgrounds. Criticism. New York and London: W. W. Norton & Company, pp. 367-368.

Kinkead-Weekes, Mark. 2011. D. H. Lawrence: Triumph to Exile 1912-1922. Volume 2. The Cambridge Biography of D. H. Lawrence. Cambridge: Cambridge University Press.

Lodge, David.1977.“Thomas Hardy as a Cinematic Novelist” [in:] Lance St. John Butler (ed.) Thomas Hardy After Fifty Years. London and Basingstoke: Macmillan, pp. 78-89.

Miller, Lucasta. 2015, “Far From the Madding Crowd – does the film live up to Hardy’s novel?” The Guardian,https://www.theguardian.com/books/2015/apr/24/far-from-the-madding-crowd-hardys-novel

Niemeyer, Paul. 2003. Seeing Hardy: Film and Television Adaptations of the Fiction of Thomas Hardy, McFarland.

Perosa, Sergio. 2016. “Comment: Portrait of a Lady Far from the Madding Crowd”, TheHudson Review, Vol. 69, Issue 3, pp. 360-367.

Shires, Linda. 1993. “Narrative, Gender and Power in Far from the Madding Crowd” [in] Higonnet, Margaret R. (ed.) The Sense of Sex: Feminist Perspectives on Hardy”, University of Illinois Press, pp. 49-65.

Vinterberg, Thomas. 2015. Interview. Far From the Madding Crowd. “Flicks and the City Clips. Youtube.https://www.youtube.com/watch?v=gPdbEQevsrs

Vinterberg, Thomas, Schoenaerts, Matthias. 2015. Interview. Far From the Madding Crowd. Film Society of Lincoln Center. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=JbJBZaK7Kio

Wain, John. 1965. Introduction to Thomas Hardy, The Dynasts. 1904, 1906, 1908. London: Macmillan; New York: St. Martin’s, pp. v-xix.

Welsh, James. 1981.“Hardy and the Pastoral, Schlesinger and Shepherds: Far from the Madding Crowd,” Literature/Film Quarterly (Vol 9, No. 2), pp. 79-84.

Widdowson, Peter. 2005. “The silent era: Thomas Hardy goes way down east” [in:] Wright, T.R. (ed.) Thomas Hardy on Screen, CUP, pp. 50-62.

Wright, Terry, 2005. “Hardy as a cinematic novelist”: three aspects of narrative technique.” [in:] Wright,T.R. (ed.) Thomas Hardy on Screen, CUP, pp. 8-19.

Far From the Madding Crowd (1967), dir. J. Schelsinger, Metro-Goldwyn-Mayer.

Far From the Madding Crowd (2015), dir. T. Vinterberg, BBC Films/DNA Films.

The Portrait of a Lady (1996), dir. J. Campion, PolyGram Filmed Entertainment.

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

Rokosz, E. . (2020). Gdy „powieść pastoralna” staje się „klasyczną historią miłosną”. O adaptacji filmowej powieści Thomasa Hardy’ego "Z dala od zgiełku" w reżyserii Thomasa Vinterberga. Tematy i Konteksty, 15(10), 483–494. https://doi.org/10.15584/tik.2020.35