Poetyka – estetyka – metafizyka

Autor

  • Renata Gadamska-Serafin Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku

Słowa kluczowe:

poetyka, estetyka, metafizyka, Norwid Cyprian, romantyzm, naśladowanie, kreacja, piękno, prawda

Abstrakt

Nowożytność stworzyła poetykę oderwaną od Platońskiej filozofii piękna obiektywnego i na ogół rozmijającą się z metafizyką lub przynajmniej wobec niej indyferentną (Baumgarten, Kant). Także romantycy, zwłaszcza podążający w refleksji teoretycznoliterackiej za niemiecką filozofią idealistyczną, byli często oderwani od gruntu metafizycznego (we właściwym tego słowa znaczeniu). Naturalną konsekwencją wyboru takiego kierunku myślenia w paradygmacie nowożytnym stała się w XX wieku postmodernistyczna polifonia w teorii literatury. Odrębne i bardzo dojrzałe stanowisko w kwestii kształtu poetyki i warunkujących ją rozważań teoretycznych zajął autor Rzeczy o wolności słowa, który poprzez przywiązanie do metafizycznej kategorii mimesis (ściśle powiązanej u niego z wizją człowieka – imago Dei) oraz powrót do idei piękna obiektywnego (Promethidion), radykalnie przezwyciężał słabość poetyk nowożytnych.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-07

Jak cytować

Gadamska-Serafin, R. (2021). Poetyka – estetyka – metafizyka. Tematy I Konteksty, 8(3), 135–163. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/tematyikonteksty/article/view/2145