Powieść jako trzecia przestrzeń w zmaganiu o własne miejsce: ukryta polemika z literaturą niemiecką w Pornografii Witolda Gombrowicza

Autor

  • Alfred Gall Uniwersytet Johana Gutenberga w Moguncji

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2017.19

Słowa kluczowe:

Pornografia, Witold Gombrowicz, emigracja, transfer kulturowy, konflikt kulturowy, pogranicze literackie, trzecia przestrzeń, polemika literacka, Friedrich Nietzsche, Thomas Mann

Abstrakt

This paper deals with Gombrowicz’s novel Pornografia which is interpreted as a third space where different literary discourses and philosophical concepts are interwoven. Of a special interest are in this respect two German authors: Thomas Mann and Friedrich Nietzsche. It is the aim of this article to show, to what extent Gombrowicz refers to writings of these two authors in his attempt to establish himself as an important writer in the conditions of his exile in Argentina. The novel Pornografia works in this respect as sphere of interferences and space of emerging hybridity, where Gombrowicz is creating a special textuality consisting of hidden references to and even polemics with Mann and Nietzsche, respectively. The notion of conflict is thus applicable in the description of the literary practice Gombrowicz resorts to in writing his novel.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-16

Jak cytować

Gall, A. (2017). Powieść jako trzecia przestrzeń w zmaganiu o własne miejsce: ukryta polemika z literaturą niemiecką w Pornografii Witolda Gombrowicza. Tematy I Konteksty, 12(7), 300–314. https://doi.org/10.15584/tik.2017.19