W poszukiwaniu symbolicznej tożsamości czarnoleskiej lipy. Zagadnienia interpretacyjne fraszek Na lipę Jana Kochanowskiego w kontekście praktyki analiz szkolnych

Autor

  • Grzegorz Trościński

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2024.31

Słowa kluczowe:

Jan Kochanowski; „Fraszki”; fraszka; „Na Lipę”; poeta-pszczoła; słowik; szpak

Abstrakt

Tematem artykułu jest interpretacja trzech fraszek „Na Lipę” (II 6; III 6; III 7) ze zbioru „Fraszki” Jana Kochanowskiego. Analiza została przeprowadzona w kontekście praktyki analiz tych tekstów na lekcjach języka polskiego. Celem analizy było odejście od schematycznego traktowania fraszek i ukazanie ich jako utworów o wymowie symbolicznej. Punktem wyjścia były ustalenia Jacka Sokolskiego na temat symboliki Lipy – bohaterki utworów Kochanowskiego. W artykule ukazano odejście od dosłownego traktowania drzewa i jego walorów oraz scenerii, w której występuje, na rzecz symbolicznej wymowy. Lipa to symbol poezji, sił twórczych. Jej tożsamość jest przede wszystkim symboliczna. W tekście artykułu zinterpretowano również topos poety-pszczoły, przywołując bogatą tradycję europejską i polską tej metafory. Zaproponowano także interpretację słowika i szpaka jako ptaków symbolizujących natchnienie i naśladowanie. Fraszki „Na Lipę” Jana Kochanowskiego to utwory związane ze sferą literacką. Posiadają charakter metapoetycki.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-04

Jak cytować

Trościński, G. (2024). W poszukiwaniu symbolicznej tożsamości czarnoleskiej lipy. Zagadnienia interpretacyjne fraszek Na lipę Jana Kochanowskiego w kontekście praktyki analiz szkolnych. Tematy I Konteksty, 19(14). https://doi.org/10.15584/tik.2024.31

Inne teksty tego samego autora