Roman Ingarden's Spaces of the Word. Part 1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2024.26

Keywords:

archive, Young Poland, phenomenology, symbolisms, dialogical subject, scene of the mind, semantics of sounds

Abstract

The article delves into the literary oeuvre of Roman Ingarden, the prominent Polish phenomenologist, philosopher, aesthetician, and literary theorist. While his scholarly contributions are globally acknowledged, his literary output, in stark contrast, remains largely undiscovered, archived within the confines of his family collection, with only sporadic references in dispersed texts. Intriguingly, some portions of his literary creations were purportedly prepared for publication by the author himself. This corpus of work, primarily comprising poetry but also prose, drama, and autobiographical writings, unveils not only Ingarden’s artistic predilections – ranging from thematic and stylistic inclinations to genre preferences and rhythmic patterns, exhibiting clear affiliations with Young Poland’s poetry – but also provides insight into the implicit conception of subjectivity embedded in his poetic compositions. This nuanced understanding significantly supplements and reinforces the overtly articulated notion of subjectivity present in his writings addressing Edmund Husserl’s philosophy. Additionally, Ingarden’s poetic works, when juxtaposed with the poetry of his contemporaries – such as Kazimierz Twardowski, Stefania Skwarczyńska, Maria Dłuska, Roman Jakobson, and Victor Shklovsky – assumes a pivotal role as an artifact, offering a lens through which to comprehend the prevailing cultural milieu of the epoch. Simultaneously, it provokes the question of why outstanding innovators in literary studies exhibited an intriguing conservatism in their own literary endeavors.

Downloads

References

Brożek Anna, Kazimierz Twardowski w Wiedniu, Semper, Warszawa 2010. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7091-0771-3

Chmielowski Piotr, “Wyznawcy sztuki czystej. I: Symboliści i wirtuozi słowa,” in: his Najnowsze prądy w poezji naszej, Wydawnictwo Związku Naukowo-Literackiego, Lviv 1901.

Filipkowska Hanna, “Tułacze i wędrowcy,” in: Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, ed. Maria Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977.

Ingarden Roman, “Dążenia fenomenologów,” Przegląd Filozoficzny 1919, Vol. 3.

Ingarden Roman, “Dlaczego pisałem po niemiecku?” (1942), ed. Ryszard Jadczak, Przegląd Artystyczno-Literacki 1997, No. 6.

Ingarden Roman, “Dzieje mojej ‘kariery uniwersyteckiej’” (1933), ed. Ryszard Jadczak, Kwartalnik Filozoficzny 1999, Vol. 2.

Ingarden Roman, “O tzw. ‘prawdzie’ w literaturze,” in: Roman Ingarden, Szkice z filozofii literatury, Spółdzielnia Wydawnicza “Polonista”, Łódź 1947.

Ingarden Roman, Studia z estetyki, Vol. 1, PWN, Warszawa 1956.

Ingarden Roman, “Wspomnienia z Getyngi,” Przegląd Artystyczno-Literacki 1998, No. 5/6.

Ingarden Roman, Wykłady i dyskusje z estetyki, ed. Anna Szczepańska, PWN, Warszawa 1981.

Ingarden Roman, Studia z estetyki, Vol. 3, PWN, Warszawa 1970.

Ingarden Roman, Z badań nad filozofią współczesną, PWN, Warszawa 1963.

Ingarden Roman Witold, “Spis archiwaliów Romana Witolda Ingardena,” Ruch Filozoficzny 2020, No. 1. DOI: https://doi.org/10.12775/RF.2020.005

Ingarden Roman Stanisław, Roman Witold Ingarden. Życie filozofa w okresie toruńskim (1921–1926), Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2000.

Kuliniak Radosław, Mariusz Pandura, “Jestem filozofem świata”. Roman Witold Ingarden (1893–1970). Cz. 1: lata 1893–1938, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2019. DOI: https://doi.org/10.24425/pfns.2020.135060

Kuliniak Radosław, Mariusz Pandura, “Poeta sam na sam z sobą – dziennik osobisty Romana Witolda Ingardena”, Konteksty Kultury 2021, Vol. 1. DOI: https://doi.org/10.4467/23531991KK.21.010.13540

Kuliniak Radosław, Mariusz Pandura, “Zbiory Romana Witolda Ingardena w Archiwum Rodzinnym Ingardenów (zarys problemu),” Ruch Filozoficzny 2020, No. 1. DOI: https://doi.org/10.12775/RF.2020.004

Lwowskie czwartki Romana W. Ingardena 1934–1937. W kręgu problemów estetyki i filozofii literatury, ed. Danuta Ulicka, PIW, Warszawa 2020.

Majewska Zofia, Książeczka o Ingardenie. Szkic biograficzny, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995.

Podraza-Kwiatkowska Maria, Młodopolskie harmonie i dysonanse, PIW, Warszawa 1969.

Podraza-Kwiatkowska Maria, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Universitas, Kraków 2001.

Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, ed. Maria Podraza-Kwiatkowska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000.

Pszczołowska Lucylla, “Jamb w polskiej poezji. Cechy i sposoby realizacji wzorca,” Pamiętnik Literacki 1966, Vol. 3.

Rilke Rainer Maria, Selected Poems, trans. J. B. Leishman, New York, Penguing Books 1964.

Sawicki Stefan, “Wokół opozycji: wiersz–proza”, in: Problemy teorii literatury. Seria 2, selected by Henryk Markiewicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.

Śniedziewski Piotr, “Spleen – dialog anatomii z psychologią. Problemy recepcji i przekładu,” Rocznik Komparatystyczny 2010, No. 1.

Twardowski Kazimierz, Dzienniki młodzieńcze (1881–1887). Uzupełnione “Dziennikiem” Marii Gąsowskiej (1881), wierszami wiedeńskimi (1882) oraz korespondencją z rodzicami (1882–1893), Józefem Krypiakiewiczem (1885–1886) i Wojciechem Dzieduszyckim (1885–1891), ed. Anna Brożek, Semper, Warszawa 2013.

Ukrainiec Swietłana, “Listy Romana Ingardena do Ostapa Ortwina (Oskara Katzenellenbogena),” Pamiętnik Literacki 1999, Vol. 1.

Downloads

Published

2024-12-04

How to Cite

Ulicka, D. (2024). Roman Ingarden’s Spaces of the Word. Part 1. Tematy I Konteksty, 19(14), 413–432. https://doi.org/10.15584/tik.2024.26