Reifikcje przyszłości. O roli rzeczy w poezji Erny Rosenstein
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.7Słowa kluczowe:
Erna Rosenstein, zwrot ku rzeczom, sprawczość rzeczy, posthumanizm, wojnaAbstrakt
Autor analizuje wybrane wiersze Erny Rosenstein, które nie były dotąd omawiane z wykorzystaniem metodologii z obszaru studiów nad rzeczami. Głównym celem tekstu jest zwrócenie uwagi na progresywne myślenie Rosenstein o rzeczach, które zostało omówione na przykładzie trzech tekstów poetyckich. Autor udowadnia, że posthumanistyczna wrażliwość wiąże się z biografią artystki. Można uznać, że przeżycia wojenne zdecydowały o tym, że Rosenstein traktowała rzeczy w sposób zarezerwowany dla ludzi. Jej strategie można uznać wyraźne opowiedzenie się za wizją przyszłości, która oparta jest na szacunku wobec tego, co inne i odmienne, oraz trosce o byty ludzkie i nie-ludzkie. Rosenstein, pisząc o rzeczach (kołdrze, tapczanie, fotelu), stosuje zabieg personifikacji, który bywa krytykowany przez badaczy komentujących nowe koncepcje dotyczące rzeczy we współczesnej humanistyce, ze względu na nikłą wartość poznawczą. W jej projekcie literackim rzeczy nie tylko uzyskują sprawczość, lecz również wchodzą z ludźmi w długotrwałe relacje ze względu na stopień zażyłości. Ich życie, jak dowodzi Rosenstein, nie sprowadza się do zaspokajania potrzeb człowieka o czym świadczą niektóre teksty. Artystka, przekonana o ich autonomii, kreśli przyszłościowe scenariusze umożliwiające życie w zróżnicowanej wspólnocie, której członkowie pozostają niezależni i pozbawieni zobowiązań wynikających z zajmowanych w niej pozycji.
Downloads
Bibliografia
Bourriaud N., Estetyka relacyjna, przeł. Ł. Białkowski, Kraków 2012.
Buryła S., Rozrachunki z wojną, Warszawa 2017.
Dauksza A., Afektywny modernizm. Nowoczesna literatura polska w interpretacji relacyjnej, Warszawa 2017.
Domańska E., Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2.
Domańska E., Humanistyka nie-nieantropocentryczna a studia nad rzeczami, „Kultura Współczesna” 2008, nr 3.
Domańska E., O zwrocie ku rzeczom we współczesnej humanistyce (ku historii nieantropocentrycznej), „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych” 2005, t. 65.
Feminizm i sztuka kobiet, https://cdn.desa.pl/pdf/catalogues/siostrzenstwo-feminizm-i-sztuka-kobiet-2018.09.13.pdf (data dostępu: 21.03.2024).
Fiedorczuk J., Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Gdańsk 2013.
Frydryszak B., Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności. Poznań 2002.
Górniak-Prasnal K., Rzeczy, które się do nas zbliżają – Anaglify Krystyny Miłobędzkiej, „Wielogłos” 2017, nr 2.
Grądziel-Wójcik J., Zmysł formy. Sytuacje, przypadki, interpretacje polskiej poezji XX wieku, Kraków 2016.
Grochowiak S., Turpizm – realizm – mistycyzm, w: Debiuty poetyckie 1944–1960: wiersze, autointerpretacje, opinie krytyczne, oprac. J. Kajtoch, J. Skórnicki, Warszawa 1972.
Grzemska A., Autoutopie i doświadczenia kryzysu w praktykach life writing Erny Rosenstein i Urszuli Broll, „Wielogłos” 2023, nr 4.
Janion M., Płacz generała. Eseje o wojnie, Warszawa 1998.
Jarecka D., Piwowarska B., Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie / I Can Repeat Only Unconsciously, Warszawa 2014.
Kaliszewski A., Gry Pana Cogito, Łódź 1990.
Kępiński W., Upragniony syn Iwaszkiewiczów, Warszawa 2019.
Kornhauser J., Awangarda. Stajki, zakłócenia, deformacje, Kraków 2017.
Kuryluk E., O pożytku z awangardy, w: Widzenie awangardy, red. A. Stankowska, M. Telicki, A. Lewandowska, Poznań 2018.
Latour B., Przedmioty także posiadają sprawczość, przeł. A. Derra, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, Poznań 2010.
Leociak J., Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Warszawa 2009.
Mytych-Forajter B., Czułe punkty Grochowiaka. Szkice i interpretacje, Katowice 2010.
Nawarecki A., Parafernalia. O rzeczach i marzeniach, Katowice 2014.
Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, Warszawa 2013.
Pawelec D., Misja: Kolekcja, w: Kolekcje w zbiorach bibliotek Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, red. M. Kycler, D. Pawelec, B. Warząchowska, Katowice 2018.
Piaget J., Jak dziecko sobie wyobraża świat, przeł. M. Gawlik, wyd. drugie, Warszawa 2006.
Rosenstein E., Czas. Warszawa 1986.
Rosenstein E., Rzeczy, ślady, papiery z szafy, oprac. Z Taranienko, Łódź 2002.
Rozmowa Łukasza Guzka z Erną Rosenstein, w: Erna Rosenstein, red. i układ graficzny J. Chrobak, Kraków 1992.
Sandauer A., Poezja rupieci, w: tegoż, Samobójstwo Mitrydatesa. Eseje, Warszawa 1968.
Sofsky W., Traktat o przemocy, przeł. M. Adamski, Wrocław 1999.
Sommer M., Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia, przeł. J. Marecki, Warszawa 2003.
Taborska A., „Zamknęłam oczy – chcę widzieć”, czyli sztuka Erny Rosenstein, „Dwutygodnik” 2011, nr 58, https://www.dwutygodnik.com/artykul/2288-zamknelam-oczy--chce-widziec-czyli-sztuka-erny-rosenstein.html (data dostępu: 21.03.2024).
Taborska A., Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, Gdańsk 2013.
Tomczok M., Od "inter"- do "trans"-: Ciemne źródła sztuki Erny Rosenstein, „Porównania” 2021, nr 28.
Ubertowska A., „Kamienie niepokoją się i stają się agresywne”. Holokaust w świetle ekokrytyki, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 25.
Ustalenie charakteru, w: Śnił mi się Artur Sandauer. Rozmowy i wspomnienia, zebrał i opracował J. Baran, Kraków 1992.
Zaleski M., Białoszewski idylliczny, „Teksty Drugie” 2006, 5.
Zborowska A., Przedmioty w działaniu, https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2014/6-obraz-patos/przedmioty-w-dzialaniu (data dostępu: 21.03.2024).
Żychliński A., Laboratorium antropofikcji. Dociekania filologiczne, Warszawa 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

