Pod ślubnym welonem: konflikty klasowe w "Weselu" Stanisława Wyspiańskiego
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2020.36Słowa kluczowe:
dramat, Stanisław Wyspiański, klasa społeczna, walka klasowaAbstrakt
Artykuł omawia konflikty klas społecznych ujęte lecz zamaskowane w fabule i kreacjach postaci sztuki Wesele Stanisława Wyspiańskiego. Jak wskazuje autorka artykułu, sceny portretujące obyczaje i przyjęcie weselne stanowią w istocie fasadę, za którą ukrywają się zatargi klasowe. Napięcia między przedstawicielami różnych klas społecznych pojawiają się we fragmentach dialogów konsekwentnie w obrębie całej sztuki (ze szczególnym uwzględnieniem jej partii kulminacyjnej) i dotyczą różnych bohaterów dramatu. W ich kreacjach dokonuje się odwrócenie odgrywanych ról, bowiem zewnętrzne atrybuty klasowej przynależności nie pasują do ich zachowań. W rezultacie symbole, którymi postacie posługują się, są jedynie kostiumami maskującymi ich właściwe pochodzenie, wyznaczając dla czytelników lub widzów dramatu Wyspiańskiego granicę między pozorem a rzeczywistością. Tekst jest przykładem pracy pisanej przez studentów studiujących literaturę polską na amerykańskim uniwersytecie.
Downloads
Bibliografia
Davies, Norman. God’s Playground: A History of Poland: Volume II: 1795 to the Present. Columbia University Press: New York, 1982.
Ebner-Eschenbach, Marie von. Seven Stories by Marie von Ebner-Eschenbach. Trans. Helga H. Harriman. Camden House, Inc.: Columbia, 1986.
Węgrzyniak, Rafał. Enclyklopedia: Wesela Stanisława Wyspiańskiego. Teatr im. Juliusza Słowackiego: Kraków, 2001.
Wyspiański, Stanisław. The Wedding. Trans. Gerard T. Kapolka. Aris: Ann Arbor, 1990.
Wyspiański, Stanisław. The Wedding. Trans. Noel Clark. Oberon Books: London, 1998.
Wyspiański, Stanisław. Wesele. Ed. Danuta Piskorzowa. Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo: Wrocław, 1989.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.