Zawód celebryta? cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania dochodów dzięki rozpoznawalności

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/di.2020.15.3

Słowa kluczowe:

celebryta, influencer, pieniądze, popularność, zawód

Abstrakt

Artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czy bycie celebrytą można uznawać za za-wód w świecie zawładniętym przez cyfrowe media. W początkowej części tekstu została przed-stawiona etymologia terminu „celebryta” oraz podano definicje terminu „celebryta” w odniesieniu do mediów tradycyjnych, takich jak telewizja czy prasa oraz do wirtualnej przestrzeni Internetu, gdzie celebryci nazywani są influencerami. Następnie przedstawiono, w jaki sposób osoby popu-larne mogą na swojej rozpoznawalności zarabiać, a także podano, jakie to są kwoty. Przedstawio-no rankingi najbardziej wartościowych, z punktu widzenia kampanii reklamowych, celebrytów. Przeanalizowano najpopularniejsze w Polsce profile osób działających w mediach społeczno-ściowych, w tym mające największe zasięgi konta na Instagramie czy najbardziej dochodowe kanały na YouTube. Omówiono pojawiające się tam treści i zasięgi związane z prezentowaną tematyką. Wyszczególniono najbardziej intratną w przestrzeni mediów społecznościową proble-matykę, która obejmuje tematy związane z modą, podróżowaniem, zdrowym stylem życia, luksu-sowymi produktami czy pokazywaniem swojego prywatnego życia przez osoby wykonujące za-wody związane z szeroko pojętym showbiznesem (m.in. aktorów, piosenkarzy, dziennikarzy). Podano przykłady osób z rodzin celebrytów, które same stały się popularne z racji tego, iż kojarzone są z osobą aktywną w przestrzeni medialnej (w tym dzieci celebrytów) i zarabiają w Internecie prowadząc swoje profile na portalach społecznościowych. Zwrócono uwagę na groźne zjawisko patoinfluencerów, którzy zyskują rozgłos prezentując w sieci treści związane z prze-mocą, stosowaniem używek, agresją, wulgaryzmami itp. W ramach podsumowania uznano, iż bycie współczesnym celebrytą/influencerem, można uznać za rodzaj wykonywanego zawodu, gdyż zarabianie na popularności pozwala na uzyskiwanie takich dochodów, które stanowią źródło utrzymania, a samo bycie celebrytą określa pozycję jed-nostki w społeczeństwie.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Garwol, K. (2020). Zawód celebryta? cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania dochodów dzięki rozpoznawalności. Dydaktyka Informatyki, 15, 33–55. https://doi.org/10.15584/di.2020.15.3

Numer

Dział

TIK A SPOŁECZEŃSTWO