Postrzeganie rzeczywistości a postawy twórcze graczy komputerowych i osób niegrających

Autor

  • Henryk NOGA Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska

Słowa kluczowe:

twórczość, gra komputerowa, multimedia, komputer

Abstrakt

Pojęcie „twórczość” jest trudne do dokładnego określenia. Aby można było zdefiniować twórczość, należy podjąć próbę zrozumienia procesu twórczego. Dodatkowym problemem jest indywidualne i różnorodne rozumienie twórczości i procesu twórczego. Wielu uczonych próbowało na swój sposób definiować to pojęcie. Wydaje się, że najtrafniej omawiane pojęcie można określić jako świadomą działalność prowadzącą do tworzenia nowych i oryginalnych przedmiotów materialnych. Taka definicja pojęcia jednak nie w pełni oddaje jego złożoność. Każdy jest zdolny do tworzenia, problem polega jednak na tym, że niekiedy zanika potrzeba bycia taką osobą. Niekiedy bowiem wymaga się od nas umiejętności odtwórczych, zaleca się nam naśladowanie innych. Może tak być zarówno w szkole, gdzie system nauki uczy schematycznego działania, jak i w miejscu pracy, gdzie twórczość niekiedy ma mniejsze znaczenie, a liczy się naśladowanie i szablonowe postępowanie. Dodatkowo dostęp do mediów i multimediów sprawia, że często wygodniej jest być osobą odtwórczą. Interesujące wydaje się zagadnienie: jak multimedialne programy komputerowe i ich treści wpływają na kształtowanie postaw twórczych. W szczególności – wobec dużej popularności gier komputerowych – ciekawe wydaje się, na ile udział dzieci i młodzieży w grach komputerowych wpływa na ich postawy twórcze.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-15

Jak cytować

NOGA, H. (2013). Postrzeganie rzeczywistości a postawy twórcze graczy komputerowych i osób niegrających. Journal of Education, Technology and Computer Science, 8(2), 79–85. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/6744

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACYJNE W SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM

Inne teksty tego samego autora