Edukacja wobec zmiany antropologicznej i cywilizacyjnej – zagrożenia i szanse rozwoju
Słowa kluczowe:
cywilizacja, edukacja, zagrożenia, szkoła, środowisko społeczneAbstrakt
Współczesne czasy zdają się być ciekawe z wielorakich punktów widzenia. Gwałtowny rozwój cywilizacji i jej niepohamowana dyfuzja spowodowały ogromne różnice w percepcji tego zjawiska zarówno w sferze ekonomicznej, społecznej, kulturowej, jak również aksjologicznej czy edukacyjnej nie tylko wśród narodów tzw. wspólnoty zachodniej, ale zwłaszcza szeroko rozumianego świata arabskiego. Spowodowało to swoisty kryzys, czego konsekwencją są konflikty nie tylko na tle etnicznym czy rasowym, ale coraz częściej właśnie kulturowym czy edukacyjnym. Trudno dzisiaj wyrokować, w jakim kierunku rozwinie się ów kryzys – powstanie jednak ortodoksyjnych form państwowo-narodowych (czego przykładem jest Państwo Islamskie) może wskazywać na drastyczne antagonizowanie się nacji ludzkich nie tylko ze względu na przynależność religijną, ale także aksjologiczno-kulturową. Tekst ten stanowi przyczynek do szerszej dyskusji, która powinna mieć miejsce w związku z zaistniałą na świecie sytuacją. Zwłaszcza że w XXI w. najwyższy czas otrząsnąć się z katastrofalnych pozostałości wieku dwudziestego.
Downloads
Bibliografia
Bańka J., Etyka prostomyślności, Katowice 1985.
Bauman Z., Edukacja według, dla i pomimo nowoczesności, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2000, nr 4(12).
Bauman Z., Globalizacja. I co z tego wynika dla ludzi, Warszawa 2000.
Czerny J., Zagrożenia wychowawcze we współczesnym świecie, Katowice 1999.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 2000.
Maslow A., Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Warszawa 1985.
Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Toruń–Poznań 1995.
Pilch T., Sosnowski T. (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013.
Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996.
Schoenebeck H.V., Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, przeł. D. Sztobryn, Kraków 1994.
Singer P., Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. C. Cieślikowski, Warszawa 1997.
Skoczyńska-Prokopowicz B., Zjawisko wypalenia zawodowego wśród pracowników dydaktycznych uczelni rzeszowskich [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja, red. K. Szmyd, A. Garbarz, Z. Frączek, B. Skoczyńska-Prokopowicz, Rzeszów 2013.
Sommer H., Fundamentalizm arabski jako zagrożenie bezpieczeństwa narodowego na świecie (analiza zjawiska terroryzmu islamskiego) [w:] Bezpieczeństwo i zagrożenia współczesnego świata, red. A. Olak, I. Oleksiewicz, Rzeszów 2008.
Stiglitz J.E., Globalizacja, przeł. H. Simbierowicz, Warszawa 2005.
Suchecka J., Geniusze made in Poland, „Gazeta Wyborcza”, nr 183(8215), 8 VIII 2014.
Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1980.
Szkudlarek Z., Postsocjalistyczna edukacja a filozofia postmodernizmu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1993, nr 1.
Szmyd J., Edukacja w perspektywie myślenia edukacyjnego, „Res Humana” 2010, nr 2(105).
Szmyd J., Kryzys wychowania, „Dziś” 2006, nr 11(194).
Szmyd J., Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków 2011.
Szmyd J., Zagubieni we współczesnym świecie, „Dziś” 2007, nr 11.
Szmyd K., Edukacja dla kultury współżycia. Konteksty uniwersalne i lokalne (środowiskowe), Rzeszów 2010.
Szmyd K., Wychowanie wobec przemian życia – konteksty cywilizacyjne i kulturowe [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja, red. K. Szmyd, A. Garbarz, Z. Frączek, B. Skoczyńska-Prokopowicz, Rzeszów 2013.
Sztumski W., My zagubieni w świecie, Kraków 2004.
Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2010.
Śliwerski B., Polska szkoła w III RP w kontekście makropolityki oświatowej [w:] Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, red. T. Pilch, T. Sosnowski, Warszawa 2013.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
Tchorzewski A.D., Z problematyki metodologicznej teorii wychowania, Bydgoszcz 1994.
Tymieniecka A., The New Enlightenment, „Philosophical Inquiry. A Review of Philosophical Ideas and Trends”, vol. XXXII, October 2008.
Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, tłum. M. Bilewicz, A.W. Jelonek, K. Tyszka, Warszawa 2006.
Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.