Wartości i antywartości. W stronę szkoły aksjologicznie uniwersalnej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.7Słowa kluczowe:
pedagogika, edukacja, wychowanie, wartości, antywartości, aksjologia, antropologia, postmodernizmAbstrakt
Artykuł jest próbą ukazania kondycji wychowawczej szkoły w perspektywie przemian kulturowych i cywilizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem doby ponowoczesnej. Jest to także spojrzenie na historyczny rozwój aksjologii i teleologii szkoły w procesie przemian na tle różnych stanowisk i orientacji filozoficznych, antropologicznych i pedagogicznych. Głównym tłem rozważań jest kryzys szkoły, jej roli w kształtowaniu norm współżycia społecznego i zasad etyki międzyludzkiej w lokalnym i globalnym świecie. Autor wskazuje na przyczyny, przejawy i zagrożenia wynikające z dehumanizacji współbycia ludzi, ignorowania wartości uniwersalnych, które mają swoje źródło w antropologii humanistycznej. Głównym wątkiem wykładu jest postulat odwołania się do podstaw antropologii humanistycznej w wychowaniu. W tekście formułuje się tezę, zgodnie, z którą istnieje potrzeba zasadniczej rekonstrukcji działalności szkoły jako środowiska kształtującego wartości ogólnoludzkie. Powinna stanowić opozycję wobec rozpowszechniających się antywartości w coraz bardziej„odczłowieczonym” świecie. Artykuł jest też próbą zarysowania głównych postulatów antropologii wychowawczej współczesnej szkoły.Pobrania
Opublikowane
2017-12-15
Jak cytować
Szmyd, K. (2017). Wartości i antywartości. W stronę szkoły aksjologicznie uniwersalnej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 113–133. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.7
Numer
Dział
Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.