Upbringing towards life changes – contexts of civilization and culture
Keywords:
education, upbringing, culture, generation, civilization, postmodernism, tradition, consumptionAbstract
The text concerns contemporary life problems in perspective of changes in culture, civilization and generation. The author shows that postmodernism and liberal-democratic civilization gives destructive cultural, axiological, ethical and educational effects, which change life of individual human and society.
Downloads
References
Banach C., Edukacja wobec wyzwań współczesnego świata [w:] Ten świat – człowiek w tym świecie. Obszary sprzeczności edukacyjnych, red. I. Wojnar, Warszawa 2003.
Bańka J., Cywilizacja – obawy i nadzieje, Warszawa 1979.
Bańka J., Edukacja i czas. Wychowanie dla teraźniejszości, Warszawa 1995.
Baudrillard J., From Marxism to Postmodernism and Beyond, Cambridge 1989.
Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1964.
Corrigan P., Punkt, Pedagogy and Popular Cultur Forms, „Curriculum and Teaching” 1988, nr 1–2.
Czerny J., Zagrożenia wychowawcze we współczesnym świecie, Katowice 1999.
Dąbrowski K., Elementy filozofii rozwoju, Warszawa 1989.
Dobrowolski K., Wychowanie dla wartości kultury, Warszawa 1997.
Feathherstone M., Consumer Culture and Postmodernism, London 1991.
Fiske J., Understanding Popular Cultur, London 1991.
Frąckowiak T., Kontrowersje wokół świata wartości a przeobrażenia społeczne [w:] Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek, red. A. Przecławska, W. Theiss, Warszawa 1999.
Frąckowiak T. (red), Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, Warszawa 2001.
Gołębiowski B., Od kulturozbieractwa do Internetu, Warszawa 2001.
Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997.
Jaworska M., Polityka życia młodego pokolenia przełomu wieków XX/XXI. Studia socjologiczno-politologiczne, Toruń 2006.
Jensen J., Fandom as a pathology [w:] The Adoring Audience, red. A. Lewis, Fun Culture and Popular Media, London 1992.
Keller D., Media Culture. Curtural studiem, identity and politiks betveen the modern and post-modern, London 1995.
Kołakowski L., Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009.
Kołakowski L., Obecność mitu, Paryż 1977.
Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin 1997.
Kuczyński T., Czy człowiek współczesny ma jeszcze duszę, Radom 2005.
Kwieciński Z., Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu [w:] Polacy na progu, red. J. Brzeziński, Z. Kwieciński, „Forum Oświatowe” 1997, t. 1–2(6–7), Warszawa–Toruń 1997.
Melosik Z., Młodzież a przemiany kultury współczesnej [w:] Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, red. T. Frąckowiak, Warszawa 2001.
Melosik Z., Współczesne amerykańskie spory edukacyjne. Między socjologią edukacji a pedagogiką postmodernistyczną, Poznań 1995.
Mysłakowski Z., Wychowanie w zmiennej społeczności. Studia z filozofii wychowania, Warszawa 1964.
Pasterniak W., Aksjologiczne bariery cywilizacyjne a nadzieje pedagogiki [w:] Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, red. T. Frąckowiak, Warszawa 2001.
Radziewicz-Winnicki A., Modernizacja niedostrzegalnych obszarów rodzimej edukacji, Kraków 1999.
Radziewicz-Winnicki A., Zręby potocznego myślenia humanisty o nowym stuleciu [w:] Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, red. T. Frąckowiak, Warszawa 2001.
Rutkowiak J., „Pulsujące kategorie” jako wyznacznik i mapy odmian myślenia o edukacji [w:] Odmiany myślenia o edukacji, red. J. Rutkowiak, Kraków 1995.
Skolimowski H., Górecki J.K., Zielone oko Kosmosu. Wokół filozofii w rozmowie i esejach, Wrocław 2003.
Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1980.
Szkudlarek T., Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków 1993.
Szmyd J., Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków 2011.
Szmyd J., Wyzwania i poszukiwania edukacyjne. Szkice z pogranicza filozofii wychowania, Kraków 2002.
Szmyd K., Antyczne i renesansowe rodowody humanistyki, „Oświata i Wychowanie” 2003, nr 3(748).
Szmyd K., Edukacja dla kultury współżycia. Konteksty uniwersalne i lokalne (środowiskowe), Rzeszów 2010.
Szmyd K., Między tradycją a zmianą teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2003, nr 3(189).
Szmyd K., Pokoleniowe przemiany wsi podkarpackiej 1930–2010. Wybrane dziedziny tradycji, kultury i edukacji regionu krośnieńskiego, Rzeszów 2012.
Sztumski W., My zagubieni w świecie. Przyczynek do filozofii środowiska życia jako podstawy enwiromentologii, Katowice 2006.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
Tymieniecka A.T., Życie w pełni logos, księga I: Metafizyka Nowego Oświecenia, Poznań 2011.
Wilber K., Krótka historia wszystkiego, Warszawa 1987.
Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.
Wojnar I., Aktualne problemy edukacji i kultury w Polsce i na świecie [w:] Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. I. Wojnar, J. Kubina, Warszawa 1998.
Wojnar I., Kubina J., Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 1998.
Wołk Z., Zagrożenia dorosłej egzystencji [w:] Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, red. T. Frąckowiak, Warszawa 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.