Regionalizm i ponowoczesność – w stronę wychowania antropologicznego i edukacji kulturotwórczej

Autor

  • Kazimierz Szmyd Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.3

Słowa kluczowe:

edukacja, wychowanie, destrukcja, antropologia, świadomość, kultura, etnologia, środowisko, społeczeństwo, aksjologia, ponowoczesność, postmodernizm, globalizm

Abstrakt

Tekst jest próbą wielostronnej analizy uwarunkowań i głównych czynników kształtujących stan współczesnej edukacji. Podstawowym nurtem narracji jest społeczno-aksjologiczny i kulturotwórczy i antropologiczny wymiar współczesnego wychowania, jego zagrożeń i szans w dobie ponowoczesnej. Wiele miejsca poświęcono tej problematyce w perspektywie przemian pokoleniowej świadomości, destrukcji postaw i systemów wartości, dezorganizacji systemów wychowania dla ludzkiej wspólnoty. Ukazano dylematy i sprzeczności w edukacji szkolnej, wskazano na niejasności i relatywizm w dziedzinie państwowych aksjologii wychowania, a także na wykorzystywanie globalnej edukacji do realizowania egoistycznych celów w globalnym świecie. W tekście znajdujemy kontrowersyjne zagadnienia dotyczące edukacji na rzecz demokratyzacji i humanizacji edukacyjno-kulturowej, wyrównywania poziomów i szans edukacyjnych w skali państw i globalizującego się świata. Artykuł zawiera również odniesienia do współczesnych zagadnień edukacji dla kultury współistnienia wielokulturowego, kształtowania postaw zrozumienia i afirmacji różnic etnokulturowych. Podkreślono w nim również współczesne dylematy i sprzeczności w harmonijnym (spójnym) formowaniu osobowości indywidualnych i zbiorowej świadomości pokoleniowej. Postuluje się podejmowanie społecznej edukacji wychowującej w kontekście zderzeń kultury tradycyjnej (regionalnej) z dominującą formacją stylów postmodernistycznych i kulturowych prowadzących do regresu antropologicznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2006.

Bauman Z., Razem, osobno, Kraków 2003.

Bauman Z., Tester K., O pożytkach z wątpliwości. Rozmowa z Zygmuntem Baumanem, Warszawa 2003.

Czerny J., Krzyszpin B., Paradygmaty współczesnej edukacji, Katowice 2008.

Miłosz C., Szukanie ojczyzny, Kraków 1992.

Mysłakowski Z., O kulturze współżycia. Rozważania i propozycje, Warszawa 1967.

Omelaniuk A.J., Czym jest regionalizm?, Wrocław–Ciechanów 1998.

Piezga J., Wieś czy rolnictwo podkarpackie? Dylematy socjologa [w:] Przemiany przestrzeni wiejskiej w Polsce i na Słowacji, red. M. Malikowski, J. Piezga, Rzeszów 2008.

Pigoń S., Na drogach kultury ludowej. Rozprawy i studia, Warszawa 1974.

Pigoń S., Na drogach i manowcach kultury ludowej, Lwów 1939.

Pigoń S., Z przędziwa pamięci. Urywki wspomnień, Warszawa 1968.

Seręga Z., Odroczony koniec chłopów w Polsce [w:] Równi i równiejsi, zwycięzcy i przegrani. Dynamika zróżnicowań społecznych w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, red. E. Jurczyńska-Mac Cluskey, Tychy–Bielsko-Biała 2006.

Seręga Z., Odnowiona tożsamość wsi? Szkic o procesach instrumentalizacji tożsamości lokalnej w epoce turystyfikacji świata [w:] Przemiany przestrzeni wiejskiej w Polsce i na Słowacji, red. M. Malikowski, J. Piezga, Rzeszów 2008.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Suchodolski B., Rozważania o kulturze przyszłości narodu, Szczecin 1989.

Szczepański J., Sprawy ludzkie, Warszawa 1984.

Szmyd K., Pokoleniowe przemiany wsi podkarpackiej 1930–2010. Wybrane dziedziny tradycji, kultury i edukacji regionu krośnieńskiego, Rzeszów 2012.

Wieruszewska M., Wieś – miejsce czy obszar [w:] W obliczu zmiany. Wybrane strategie działania mieszkańców polskiej wsi, red. K. Gorloch, G. Foryś, Kraków 2005.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-25

Jak cytować

Szmyd, K. (2015). Regionalizm i ponowoczesność – w stronę wychowania antropologicznego i edukacji kulturotwórczej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 50–68. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.3

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka