Regionalism and „after-moderness” – towards anthropologic upbringing and education for culture

Authors

  • Kazimierz Szmyd Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.3

Keywords:

education, upbringing, destruction, anthropology, consciousness, culture, ethnology, environment, society, axiology, post-modern, postmodernism, globalism

Abstract

Text is attempt of analysis of multilateral conditionality and main factors forming state modern education. Axiological is basic stream of narration socially and dimension modern education creating culture, threat and in day chances post-modern. Many places in prospect of generational conversion of consciousness devote this problems, destruction posture and systems of values, disruption of system of education for human community. It shows dilemmas and contradictions in school education, it indicates obscurity and relativism in sphere of state axiology of education. Many places in prospect of generational conversion of consciousness devote this problems, destruction posture and systems of values, disruption of system of education for human community. It shows dilemmas and contradictions in school education, it indicates obscurity and relativism in sphere of state axiology of education. It indicate on taking advantage global education for realization of egoistic purpose in global world also. We find controversial questions in text in favor of democratization concerning education and cultural humanization educationally, alignment of level and in scale of state educational chances and world globalizing. It includes references for modern questions of education for culture of multicultural coexistence also, forming apprehension posture and affirmation of difference ethno-cultures. It underline modern dilemmas also and contradictions in harmonious (compact) formation personality individual and collective generational consciousness. Taking up of social education is postulated in context of collision of traditional culture with fostering predominating formation style postmodernist and leading anthropological regress cultural.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2006.

Bauman Z., Razem, osobno, Kraków 2003.

Bauman Z., Tester K., O pożytkach z wątpliwości. Rozmowa z Zygmuntem Baumanem, Warszawa 2003.

Czerny J., Krzyszpin B., Paradygmaty współczesnej edukacji, Katowice 2008.

Miłosz C., Szukanie ojczyzny, Kraków 1992.

Mysłakowski Z., O kulturze współżycia. Rozważania i propozycje, Warszawa 1967.

Omelaniuk A.J., Czym jest regionalizm?, Wrocław–Ciechanów 1998.

Piezga J., Wieś czy rolnictwo podkarpackie? Dylematy socjologa [w:] Przemiany przestrzeni wiejskiej w Polsce i na Słowacji, red. M. Malikowski, J. Piezga, Rzeszów 2008.

Pigoń S., Na drogach kultury ludowej. Rozprawy i studia, Warszawa 1974.

Pigoń S., Na drogach i manowcach kultury ludowej, Lwów 1939.

Pigoń S., Z przędziwa pamięci. Urywki wspomnień, Warszawa 1968.

Seręga Z., Odroczony koniec chłopów w Polsce [w:] Równi i równiejsi, zwycięzcy i przegrani. Dynamika zróżnicowań społecznych w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, red. E. Jurczyńska-Mac Cluskey, Tychy–Bielsko-Biała 2006.

Seręga Z., Odnowiona tożsamość wsi? Szkic o procesach instrumentalizacji tożsamości lokalnej w epoce turystyfikacji świata [w:] Przemiany przestrzeni wiejskiej w Polsce i na Słowacji, red. M. Malikowski, J. Piezga, Rzeszów 2008.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Suchodolski B., Rozważania o kulturze przyszłości narodu, Szczecin 1989.

Szczepański J., Sprawy ludzkie, Warszawa 1984.

Szmyd K., Pokoleniowe przemiany wsi podkarpackiej 1930–2010. Wybrane dziedziny tradycji, kultury i edukacji regionu krośnieńskiego, Rzeszów 2012.

Wieruszewska M., Wieś – miejsce czy obszar [w:] W obliczu zmiany. Wybrane strategie działania mieszkańców polskiej wsi, red. K. Gorloch, G. Foryś, Kraków 2005.

Published

2015-12-25

How to Cite

Szmyd, K. (2015). Regionalism and „after-moderness” – towards anthropologic upbringing and education for culture. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 50–68. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.3

Issue

Section

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka

Most read articles by the same author(s)