Fake News jako zagadnienie współczesnej edukacji wyższej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.11

Słowa kluczowe:

fake news, ICT, szkolnictwo wyższe, kompetencje cyfrowe, Hiszpania, TIK

Abstrakt

Nowe trendy cyfrowe kształtują nowe nawyki w społeczeństwie. Demokratyzacja urządzeń mobilnych, takich jak smartfony, spowodowała nowy paradygmat w obszarach takich jak dostęp do informacji i posiadanie umiejętności niezbędnych do stanowienia aktywnej części społeczeństwa. Koniec tej rewolucji nadal nie jest możliwy do określenia, jednak istnieje już wiele nawyków, które zostały przesunięte w stronę kontekstów wirtualnych. Najnowsze pokolenia weryfikują, w jakim zakresie technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) stanowią oś codziennych procesów, a jednym z nich jest dostęp do informacji. W ostatnich dekadach zmiana dotycząca korzystania z informacji, a także rozrywki, stała się oczywista, z wyraźną konwersją w kierunku szybkiego i cyfrowego czytania treści. Sytuacja, której reperkusje przejawiają się przekrojowo w społeczeństwie, poczynając od pokoleń, które dorastały z drukowanymi gazetami, po pokolenia dzisiejsze, dla których wiadomości niepodawane codziennie jawią się jako przestarzałe. Oddziaływanie to na sferę edukacyjną znajduje odzwierciedlenie, biorąc pod uwagę rozwój osobisty uczniów oraz ich przygotowanie do XXI wieku. Stanowi kontekst, w którym umiejętności cyfrowe nie są już komplementarne, ale konieczne, zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej oraz społecznej. Wymogi w zakresie kształcenia w tym kierunku są uwzględniane również przez instytucje szkolnictwa wyższego, zarówno uniwersyteckiego, jak i zawodowego.

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Lafarga Ostáriz, P., Soler Costa, R., & Schultis, S. (2022). Fake News jako zagadnienie współczesnej edukacji wyższej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 11, 201–212. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.11

Numer

Dział

Człowiek wobec aktualnych przemian społeczno-kulturowych