Fake News jako zagadnienie współczesnej edukacji wyższej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.11Słowa kluczowe:
fake news, ICT, szkolnictwo wyższe, kompetencje cyfrowe, Hiszpania, TIKAbstrakt
Nowe trendy cyfrowe kształtują nowe nawyki w społeczeństwie. Demokratyzacja urządzeń mobilnych, takich jak smartfony, spowodowała nowy paradygmat w obszarach takich jak dostęp do informacji i posiadanie umiejętności niezbędnych do stanowienia aktywnej części społeczeństwa. Koniec tej rewolucji nadal nie jest możliwy do określenia, jednak istnieje już wiele nawyków, które zostały przesunięte w stronę kontekstów wirtualnych. Najnowsze pokolenia weryfikują, w jakim zakresie technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) stanowią oś codziennych procesów, a jednym z nich jest dostęp do informacji. W ostatnich dekadach zmiana dotycząca korzystania z informacji, a także rozrywki, stała się oczywista, z wyraźną konwersją w kierunku szybkiego i cyfrowego czytania treści. Sytuacja, której reperkusje przejawiają się przekrojowo w społeczeństwie, poczynając od pokoleń, które dorastały z drukowanymi gazetami, po pokolenia dzisiejsze, dla których wiadomości niepodawane codziennie jawią się jako przestarzałe. Oddziaływanie to na sferę edukacyjną znajduje odzwierciedlenie, biorąc pod uwagę rozwój osobisty uczniów oraz ich przygotowanie do XXI wieku. Stanowi kontekst, w którym umiejętności cyfrowe nie są już komplementarne, ale konieczne, zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej oraz społecznej. Wymogi w zakresie kształcenia w tym kierunku są uwzględniane również przez instytucje szkolnictwa wyższego, zarówno uniwersyteckiego, jak i zawodowego.
Downloads
Bibliografia
Alves L., Antonio D., Laux R., Nomophobia: a bibliometric análisis, “Revista Tecnología e Sociedades” 2021, 17(46). DOI: 10.3895/rts.v17n46.12661.
Amadasun K., Short M., Shankar R., Crosbie T., Transitioning to society 5.0 in Africa: tolos to support ICT infraestructura sharing, “DATA” 2021, 6(7). DOI: 10.3390/data6070069.
Antunes M., Lopes C., Sanches T., How is fake news combated through information literacy? Challenges and training strategies in higher education, “BID-Textos universitaris de biblioteconomía i documentacio” 2021, 46. DOI: 10.1344/BiD2020.46.14
Cahen F., Borini F., International Digital Competence, “Journal of International Management” 2020, 26(1). DOI: 10.1016/j.intman.2019.100691.
Carneiro R., Toscano J., Díaz T., Los desafíos de las TIC para el cambio educativo, OEI – Fundación Santillana, Madrit 2009.
Castro A., Artavia K., Teaching digital competences: an initial approach, “Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior” 2020, 11(1). DOI: 10.22458/caes.v11i1.2932
Chavez N., Women and their relationship with ICT: a reading in the framework of the information society, “Revista Inclusiones” 2019, 6.
Coste I., Bufnea D., Advances in clickbait and Fake News detection using new language-independent strategies, “Journal of Communications Software and Systems” 2021, 17(3). DOI: 10.24138/jcomss-2021-0038.
Daff L., Employers’ perspectives of accounting graduates and their world of work: software use and ICT competencias, “Accounting Education” 2021, 30(5). DOI: 10.1080/09639284.2021.1935282.
Ejemeyovwi J., Osabuohien E., Bowale E., ICT adoption, innovation and financial development in a digital world: empirical analysis from Africa, “Transational Corporations Review” 2021, 13(1). DOI: 10.1080/19186444.2020.1851124.
Ekener E., Social assessment of future scenarios: developing and testing a new methodology covering consumption-related impacts with a focus on future ICT societies, “Sustainable Production and Consumption” 2019, 17. DOI: 10.1016/j.spc.2018.10.003.
Falloon G., From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework, “ETR&D-Educational Technoogy Research and Development” 2020, 68(5). DOI: 10.1007/s11423-020-09767-4.
Gonzalves V., Vaz Z., (Cyber)Bullying: systematic literatura review, “Revista Educaonline” 2021, 15(1).
Haynes C., Ward L., Patton L., Truth-telling, black women and the pedagoy of fake news in higher education, “Pedagogy Culture and Society” 2021. DOI: 10.1080/14681366.2021.1955405.
Hernandez M., Pastor L., Sosa L., Nomophobia in university students, “International Journal of Early Childhood Special Education” 2020, 12(1). DOI: 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201029.
Instituto Nacional de Estadística (2022). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=125473557669.
INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente – Septiembre 2017.
Kalabina I., Progackaya T., Defining digital competence for older preschool children, “Psychology in Russia-State of the Art” 2021, 14(4). DOI: 10.11621/pir.2021.0411.
Kovari A., Synergy of digital society and digital education, “Civil Szemle” 2020, 17(1).
Laje F., Digital teaching competence. Bibliometric study of scientific production on the digital competence of teachers, “Informes Científicos y Técnicos” 2020, 12(3). DOI: 10.22305/ict-unpa.v12.n3.741.
Lorente L., The right to education and ICT during COVID-19: an international perspective, Sustainability” 2020, 12(21). DOI: 10.3390/su12219091.
Marin D., Lopez S., Castro M., Rodriguez J., Digital competence in schools: a bibliometric study, “IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje – IEEE RITA” 2020, 15(4). DOI: 10.1109/RITA.2020.3033207.
Moseikina M., Toktamysov S., Danshina S., Modern technologies and gamification in historical education, “Simulation & Gaming” 2022, 53(2). DOI: 10.1177/10468781221075965.
Nwanko W., Njoku C., Sustainable development in developing societies the place of ICT-driven computer education, “International Journal of Emerging Technologies in Learning” 2020, 15(12). DOI: 10.3991/ijet.v15i12.14007.
Perez A., Lena F., Garcia R., Digital gender gap and digital competence among university students, “Aula Abierta” 2021, 50(1). DOI: 10.17811/rifie.50.1.2021.505-514.
Ramos I., Martinez A., Campillo A., ICT and the sustainability of world heritage sites. Analysis of senior citizens’ use of tourism apps, “Sustainability” 2019, 11(1). DOI: 10.3390/su11113203.
Ruiz A., Dominguez M., Navio E., Rivilla A., University teachers’ training: the Digital Competence, “PIXEL BIT-Revista de Medios y Educación” 2020, 58. DOI: 10.12795/pixelbit.74676.
Sanchez C., Lozano M., Digital competences in higher education, “ETIC NET.Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Socieda del Conocimiento” 2021, 21(1). DOI: 10.30827/eticanet.v21i1.16944.
Soler R., Lafarga P., Mauri M., Moreno A., Netiquette: Ethic, Education, and Behavior on Internet – A systematic literatura review, “International Journal of Environmental Research and Public Health” 2021, 18(3). DOI: 10.3390/ijerph18031212.
Soler R., Mauri M., Lafarga P., Moreno A., How to teach pre-service teachers to make a didactic program? The collaborative learning associated with mobile devices, “Sustainability” 2020, 12(9). DOI: 10.3390/su12093755.
Szczepanski M., Pawlicki M., Kozik R., Choras M., New explainability method for BERT-based model in fake news detection, “Scientific Reports” 2021, 11(1). DOI: 10.1038/s41598-021-03100-6.
Vajpeyi A., Faking news, hiding data: new assaults on freedom of speech in India, “Philosophy & Social Criticism” 2022, 48(4). DOI: 10.1177/01914537221095288.
Yoo J., Kim D., Kim W., Fake new son you, not me: the third-person effects of fake news in South Korea, “Communication Research Reports” 2022, 39(3). DOI: 10.1080/08824096.2022.2054790 Zanuddin H., Shin C., Relationship between new media literacy and motivation in solving Fake News problem. International Transaction, “Journal of Engineering Management & Applied Sciences & Technologies” 2020, 11(8). DOI: 10.14456/ITJEMAST.2020.150.
Zhang X., Shinozuka M., Tanaka Y., Kanamori Y., Masui T., How ICT can contribute to realice a sustainable society in the future: a CGE approach, “Environment Development and Sustainability” 2022, 24(4). DOI: 10.1007/s10668-021-01674-9.
Ziemba E., The contribution of ICT adoption to the sustainable information society, “Journal of Computer Information Systems” 2019, 59(2). DOI: 10.1080/08874417.2017.1312635.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.