Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne i nowe potrzeby: kształcenie nauczycieli i obecność tych technologii w szkolnictwie wyższym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.16

Słowa kluczowe:

nowe technologie informacyjne (ICT), szkolnictwo wyższe, kompetencje cyfrowe, Hiszpania

Abstrakt

Włączenie nowych technologii informacyjnych (ICT) w obszar edukacji powoduje powstanie nowych alternatyw, nowych nawyków i nowych potrzeb. W przypadku nauczycieli ich zdolność do pracy i wykorzystywania urządzeń lub narzędzi technologicznych, które będą bardziej obecne w przyszłości, staje się istotna. W ostatnich latach pojawiły się takie możliwości, jak: grupowe otwarte kursy online (MOOC), otwarte zasoby edukacyjne (OER), gamifikacja, platformy do streamingu wideo oraz Google Classroom. Ich zastosowanie w procesie nauczania-uczenia się ujawniło się szczególnie mocno podczas pandemii spowodowanej przez SARS-CoV-2. Skutkuje to wymagającą i ciągłą refleksją nad przygotowaniem nauczyciela do jego pracy dydaktycznej dzisiaj i w przyszłości. Wszystko to dzieje się w kontekście szkolnictwa wyższego, etapu zawsze związanego z innowacjami technologicznymi i promującego badania w dziedzinie edukacji. Z tego powodu w niniejszym artykule w różnych jego częściach pokazano, jakie zaszły zmiany technologiczne i konceptualne dotyczące rozwoju i zastosowania ICT w klasie szkolnej. Jednocześnie analizuje się, dlaczego kształcenie nauczycieli w szkolnictwie wyższym jest problemem teraźniejszości i przyszłości.

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Soler Costa, R., & Lafarga Ostáriz, P. (2021). Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne i nowe potrzeby: kształcenie nauczycieli i obecność tych technologii w szkolnictwie wyższym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 281–292. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.16

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych

Inne teksty tego samego autora