Speech therapy awareness of parents of pre-school children – the report from the research
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.14Keywords:
speech therapy awareness, speech therapy prophylaxis, speech defects, pre-school childAbstract
The proper development and the child’s speech development is the basis for its adaptation in various environments and the proper development of personality. The child thanks to the understanding of speech is able to learn and understand the surrounding environment, but thanks to the ability of speaking it can express thoughts, observations and feelings. The child learns the speech by imitating the environment in which he or she lives what means that the child follows the model of the speech of the people who bring him/her up. Much also depends on the level of parents’ and teachers’ knowledge about the factors determining the development of children’s language. The aim of the research described here is to learn what kind of knowledge about the development of speech of a child and actions preventing the occurrence of speech defects parents of children in pre-school age have.
Downloads
References
Błachnio K., System nowoczesnej profilaktyki logopedycznej, „Logopedia” 1995, t. 22.
Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Poznań 2001.
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od urodzenia do 6. roku życia, Kraków 2007.
Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005.
Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1978.
Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie wczesnego dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.
Emiluta-Rozya D., Całościowe badanie logopedyczne, Warszawa 2013.
Gadamer H.G., Człowiek i język [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, Warszawa 2003.
Grabias S., Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia” 2008, t. 37.
Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977.
Kornas-Biela D., Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy [w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1999.
Lipiec D., Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, red. J. Porayski-Pomsta, Warszawa 2008.
Niesporek-Szamburska B., Wójcik M. (red.), Dziecko – język – tekst, Katowice 2010.
Pluta-Wojciechowska D., W kierunku efektywnej pomocy dzieciom z zaburzeniami w rozwoju mowy [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, red. K. Węsierska, Katowice 2012.
Sochoń M., Krajewska-Kułak E., Śmigielska-Kuzia J., Oczekiwania rodziców dzieci w wieku przedszkolnym wobec logopedy, „Prace Oryginalne” 2016, nr 6.
Stecko E., Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 2002.
Węsierska K., Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, Katowice 2012.
Węsierska K., Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia, Toruń 2013.
Węsierska K., Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, red. K. Węsierska, Katowice 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.