Świadomość logopedyczna rodziców dzieci w wieku przedszkolnym – relacja z badań

Autor

  • Alicja Kubik Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.14

Słowa kluczowe:

świadomość logopedyczna, profilaktyka logopedyczna, wady wymowy, dziecko w wieku przedszkolnym

Abstrakt

Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę do jego adaptacji w różnych środowiskach oraz prawidłowego rozwoju osobowości. Dzięki rozumieniu mowy zdolne jest ono do poznawania i rozumienia otaczającego środowiska, natomiast dzięki umiejętności mówienia może wyrażać swoje myśli, spostrzeżenia i uczucia. Dziecko uczy się mowy przez naśladowanie otoczenia, w którym przychodzi mu żyć, a mowa osób, które go wychowują, jest dla niego wzorem. Wiele zależy też od poziomu wiedzy rodziców, nauczycieli na temat czynników determinujących rozwój języka dzieci. Celem opisanych tu badań jest poznanie, jaką wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka i działań zapobiegających powstawaniu wad wymowy mają rodzice dzieci w wieku przedszkolnym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Błachnio K., System nowoczesnej profilaktyki logopedycznej, „Logopedia” 1995, t. 22.

Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Poznań 2001.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od urodzenia do 6. roku życia, Kraków 2007.

Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005.

Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1978.

Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie wczesnego dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.

Emiluta-Rozya D., Całościowe badanie logopedyczne, Warszawa 2013.

Gadamer H.G., Człowiek i język [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, Warszawa 2003.

Grabias S., Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia” 2008, t. 37.

Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977.

Kornas-Biela D., Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy [w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1999.

Lipiec D., Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, red. J. Porayski-Pomsta, Warszawa 2008.

Niesporek-Szamburska B., Wójcik M. (red.), Dziecko – język – tekst, Katowice 2010.

Pluta-Wojciechowska D., W kierunku efektywnej pomocy dzieciom z zaburzeniami w rozwoju mowy [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, red. K. Węsierska, Katowice 2012.

Sochoń M., Krajewska-Kułak E., Śmigielska-Kuzia J., Oczekiwania rodziców dzieci w wieku przedszkolnym wobec logopedy, „Prace Oryginalne” 2016, nr 6.

Stecko E., Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 2002.

Węsierska K., Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, Katowice 2012.

Węsierska K., Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia, Toruń 2013.

Węsierska K., Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 1, red. K. Węsierska, Katowice 2012.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

Kubik, A. (2018). Świadomość logopedyczna rodziców dzieci w wieku przedszkolnym – relacja z badań. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 6, 183–192. https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.14

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych