Istota i miejsce doskonalenia nauczycieli w polskim systemie prawnym – formy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Z doświadczeń Powiatowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli w Puławach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.2

Słowa kluczowe:

kwalifikacje zawodowe, rozwój zawodowy nauczyciela, kształcenie nauczycieli, placówka doskonalenia nauczycieli, formy doskonalenia

Abstrakt

W artykule podjęto próbę analizy uwarunkowań systemowego wsparcia doskonalenia zawodowego w polskim systemie oświaty. Omówiono podstawy prawne systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz elementy tworzące ten system w Polsce. Ukazano tendencje rozwojowe systemu zarówno w obszarze zdobywania kwalifikacji przez nauczycieli, jak i doskonalenia posiadanej już wiedzy i umiejętności. Podkreślono specyfikę pracy nauczycieli w aspekcie zmian społeczno-gospodarczych i konieczność ciągłego doskonalenia się. Przeprowadzono analizę wyników badań w obszarze potrzeb edukacyjnych środowiska oświatowego w aspekcie preferencji dotyczących form doskonalenia zawodowego w ramach funkcjonowania powiatowej publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, co pozwoliło wskazać tendencje i preferencje nauczycieli w obszarze doskonalenia zawodowego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Chmielewska J., Meandry kwalifikacji nauczycielskich w kontekście reformy oświatowej [w]: Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, Warszawa 2003.

Clarke L., Zarządzanie zmianą, Warszawa 1997.

Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refeksji nauczyciela, Toruń 1997.

Day C., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004.

Dąbrowska L., Doskonalenie zawodowe nauczycieli, Warszawa 2015.

Dróżka W., Wartości i dążenia zawodowe nauczycieli w zmiennym kontekście 25-lecia [w:] O nową jakość edukacji nauczycieli, red. J. Madalińska-Michalak, Kielce 2017.

Duraj-Nowakowa K., Systemologiczne inspiracje pedeutologii, Kraków 2000.

Green R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1996.

Grondas M., Żmijski, J., Dokumentowanie i planowanie rozwoju nauczyciela. Poradnik, Warszawa 2005.

Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz

Jabłoński M., Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się. Metody doskonalenia i rozwoju, Warszawa 2009.

Janowska Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 2002.

Jarosz M., Słownik wyrazów obcych, red. I. Kamińska-Szmaj, Wrocław 2001.

Juśko P., Przegląd najważniejszych form doszkolenia zawodowego kadr nauczycielskich szkół podstawowych w latach 1945–1975. Praktyka szkół miasta Tarnowa i powiatu tarnowskiego [w:] Studia nad problematyką doskonalenia zawodowego nauczycieli w Polsce i na Słowacji w perspektywie historycznej i współczesnej, red. E. Juśko, M. Borys, P. Juśko, B. Wolny, B.D. Niziołek, Tarnów–Łapczyca 2015.

Kamińska M., Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacji szkoły, Kraków 2019.

King A., Schneider B., Pierwsza rewolucja globalna, Warszawa 1992.

Knafel K., Żłobecki, E., Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, Warszawa 1998.

Kosiba G., Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego, Kraków 2009.

Kosiba G., Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kategorie, kompetencje, praktyka, „Forum Oświatowe” 2012, nr 24/2 (47).

Kostera M., Zarządzanie personelem, Warszawa 2000.

Lisowska E., Kondycja zawodowa nauczycieli: w poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego, Kraków 2018.

Łuka M., Witek P., Grzesiak-Witek D., Nauczyciel a współczesne zagrożenia, Lublin 2019.

Niemiec J. Nauczyciele w przemianie i perspektywie [w:] Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, red. W. Prokopiuk, Białystok1998.

Niziołek B.D., Rola samorządów w doskonaleniu zawodowym nauczycieli [w:] Wybrane aspekty wykonywania zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego, red. E. Juśko, I. Wieczorek, Łódź 2016.

Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, Warszawa 2006.

Plewka Cz., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, Warszawa 2009.

Sekuła Z., Controlling personalny, cz. I, Bydgoszcz 1999.

Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990.

System doskonalenia nauczycieli – stan obecny, wady i zalety, propozycje zmian, Warszawa 2012.

Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.

Wiatrowski Z., Powodzenia i niepowodzenia zawodowe, Olecko 2002.

Wiłkomirska A., Doskonalenie zawodowe nauczycieli a jakość pracy nauczycieli i szkoły, [w:] O nową jakość edukacji nauczycieli, red. J. Madalińska-Michalak, Warszawa 2017.

Zahorska M., Nauczyciele a rynek pracy [w:] Nauczyciele wobec reformy edukacji. Raport z badań, red. E. Putkiewicz, K.E. Siellawa-Kolbowska, A. Wiłkomirska, M. Zahorska, Warszawa 1999.

Granoszewska-Babińska G., System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół, materiały konferencyjne, www.ore.edu.pl

http://www.kariera.polsl.pl/podyplomowe/materialy/Doskonalenie.pdf

https://www.cen.gda.pl/sieci-wspolpracy-samoksztalcenia/

http://oswiataiprawo.pl/porady/zespoly-nauczycielskie/

http://www.kariera.polsl.pl/podyplomowe/materialy/Doskonalenie.pdf

https://www.cdr.gov.pl/pol/o_poznan/metodyka/formy_doskonalenia_rolnikow.pdf

http://www.mazovia.edu.pl/studenci/slowniczek-akademicki/

http://www.mikroekonomia.net/system/publication_files/818/original/16.pdf?1315218647

https://docer.pl/doc/nvexcsn metodologia badań naukowych – prezentacja 2016 – 17

https://malaakademia.glogow.pl/szkolenia-kursy-warsztaty-seminaria-doradztwo-czym-sie-roznia/

https://salerezerwacje.pl/artykuly/konferencja-seminarium-warsztaty-szkolenie-czym-sie-roznia

https://www.cdr.gov.pl/pol/o_poznan/metodyka/formy_doskonalenia_rolnikow.pdf https://salerezerwacje.pl/artykuly/konferencja-seminarium-warsztaty-szkolenie-czym-sie-roznia http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/35DA0446

https://www.ore.edu.pl/2018/01/o-nas/

http://www.ibe.edu.pl/pl/o-instytucie/misja

https://sjp.pwn.pl/slowniki/metodyczny.html

https://sjp.pwn.pl/slowniki/warsztaty.html

https://www.edubaza.pl – stan na 2019 r.

Krupa B., Doskonalenie nauczycieli jako element kształcenia ustawicznego, https://docplayer.pl/56570131-Doskonalenie-nauczycieli-jako-element-ksztalcenia-ustawicznego.html

Norkowska E., W kadrze dyrektora. Doskonalenie zawodowe nauczycieli, „Monitor Dyrektora Szkoły”, 2018, nr 87, https://www.monitorszkoly.pl/artykul/doskonalenie-zawodowe-nauczycieli/

Zaleski-Ejgiert A., Ustalenia kontrolne NIK, Kształcenie kandydatów na nauczycieli i adaptacja w szkołach, nr 1, styczeń – luty 2018, https://www.nik.gov.pl/plik/id,16481.pdf

Zdański J., Koncepcje kształcenia nauczycieli, http://jasnyhoryzont.pl/stuff/koncepcje.pdf

Żerkowski B., Związki zawodowe w szkole, https://edurada.pl/artykuly/zwiazki-zawodowe-w-szkole/

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Baracz, A. (2022). Istota i miejsce doskonalenia nauczycieli w polskim systemie prawnym – formy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Z doświadczeń Powiatowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli w Puławach. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 29–50. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.2

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki