Metody aktywizujące w edukacji polonistycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.12Słowa kluczowe:
twórczość, kreatywność, metody aktywizujące w edukacji polonistycznej, twórcza aktywność, edukacja wczesnoszkolnaAbstrakt
Współczesna podstawa programowa zakłada edukację małego dziecka z wykorzystaniem metod aktywizujących. Podczas zajęć edukacyjnych istotne jest, aby dzieci aktywnie słuchały, samodzielnie myślały, przeżywały, wykonywały praktyczne działania. Dzisiejsza szkoła powinna zadbać o to, aby uczniowie zgłaszali problemy, projektowali badania, przeprowadzali je, analizowali i weryfikowali ich wyniki. Jednym z zadań szkoły jest także wprowadzanie uczniów w świat sztuki, zachęcanie ich do ekspresyjnego wyrażania siebie przez aktywność plastyczną, muzyczną, literacką i teatralną. Łączy się to ściśle z rozwijaniem zdolności oraz zainteresowań uczniów. Nie wolno zapominać o nagradzaniu samodzielności w myśleniu, ciekawości poznawczej, zgłaszania własnych inicjatyw. W części głównej artykułu omówiono metody nauczania– uczenia się stosowane na zajęciach edukacyjnych w klasach początkowych w szkole podstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które sprzyjają rozwijaniu twórczej aktywności dzieci.
Downloads
Bibliografia
Adamek I.., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 1997.
Baranowska E., Mnemotechniki w ortografii, „Życie Szkoły” 2007, nr 5.
Baranowska E., Ortografia w ruchu, „Życie Szkoły” 2008, nr 1.
Chomsky N., Teoria lingwistyczna [w:] B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Czytelnik, Warszawa 1980.
Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2016.
Czerska A., Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą „Cudowne Dziecko”, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, Warszawa 2016.
Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika. Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1988.
Dziedzic A., Drama w kształceniu i wychowaniu młodzieży. Materiały szkoleniowe. Centralny Ośrodek Metodyki i Upowszechniania Kultury, Warszawa 1988.
Filipiak E., Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996.
Furmaga L., Kolorowa Ortografia. Podręcznik, Quo Vadis, Poznań 1995 (wyd.1).
Furmaga L., Ortofrajda. Malowane dyktanda, Egmont, Warszawa 2000.
Furmaga L., Ortofrajda. Pierwsza dydaktyczna krajobrazowa gra komputerowa, Warszawa 2014.
Furmaga L., Ortofrajda. Teoria nauczania i zabawy, Egmont, Warszawa 2008.
Furmaga L., Słownik ortograficzny. Ortofrajda dla klas 1–3 szkoły podstawowej, Egmont, Warszawa 2008.
Ganczarska M., Metoda rysunkowych ogniw ortograficznych. Wykorzystanie mnemotechniki w nauczaniu zintegrowanym, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2002.
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Veda, Warszawa 2010.
Holliday M.A., Uczenie się znaczeń [w:] G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Badania nad rozwojem języka dziecka, PWN, Warszawa 1980.
Jacobson R., Komunikacja werbalna [w:] R. Jacobson, W poszukiwaniu istoty języka. T.1, PIW, Warszawa1989.
Karwowski M., Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009.
Korczewska E., Na dobry start. Metody aktywizujące w przedszkolu, „Doradca Nauczyciela Przedszkola” 2012, nr 12.
Kozielecki J., Rozwiązywanie problemów, PZWS, Warszawa 1969.
Krasoń K., Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka, Wyd. Edukacyjne, Kraków 1999.
Krzymowska E., Uczeń – istota twórcza, „Wychowawca” 2015, nr 4.
Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, NOWIK, Opole 2007.
Kujawiński J. (red.), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych, WSiP, Warszawa 1990.
Kupisiewicz C., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 2009.
Marszałek A., Metody aktywizujące w kształceniu [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 3, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000.
Robinson R., Aronica L., Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Element, Kraków 2015.
Szymik E., Metoda przekładu intersemiotycznego w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2017, nr 9.
Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.
Ungeheuer- Gołąb A., Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie. Wyd. UR, Rzeszów 2009.
Wójcik E., Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Warszawa 2008.
Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, WSiP, Warszawa 1992.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.