Roman Ingarden’s Spaces of the Word. Part 2
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.25Keywords:
archive, Young Poland, phenomenology, symbolisms, dialogical subject, scene of the mind, semantics of soundsAbstract
The article delves into the literary oeuvre of Roman Ingarden, the prominent Polish phenomenologist, philosopher, aesthetician and literary theorist. While his scholarly contributions are globally acknowledged, his literary output, in stark contrast, remains largely undiscovered, archived within the confines of his family collection, with only sporadic references in dispersed texts. Intriguingly, some portions of his literary creations were purportedly prepared for publication by the author himself. This corpus of work, primarily comprising poetry but also prose, drama and autobiographical writings, unveils not only Ingarden’s artistic predilections – ranging from thematic and stylistic inclinations to genre preferences and rhythmic patterns, exhibiting clear affiliations with Young Poland’s poetry – but also provides insight into the implicit conception of subjectivity embedded in his poetic compositions. This nuanced understanding significantly supplements and reinforces the overtly articulated notion of subjectivity present in his writings addressing Edmund Husserl’s philosophy. Additionally, Ingarden’s poetic works, when juxtaposed with the poetry of his contemporaries – such as Kazimierz Twardowski, Stefania Skwarczyńska, Maria Dłuska, Roman Jakobson and Victor Shklovsky – assumes a pivotal role as an artifact, offering a lens through which to comprehend the prevailing cultural milieu of the epoch. Simultaneously, it provokes the question of why outstanding innovators in literary studies exhibited an intriguing conservatism in their own literary endeavours.
Downloads
References
Abramowski Edward, “Co to jest sztuka? (Z powodu rozprawy L. Tołstoja ‘Czto takoje iskusstwo?’)”, Przegląd Filozoficzny 1898, Vol. 3.
Auerbach Walter, “O przypomnieniach,” Przegląd Filozoficzny 1933, Vol. 1/2.
Bachtin Michaił, Pogranicza twórczości słownej. Studia i notatki archiwalne, transl. Danuta Ulicka, PIW, Warszawa 2022.
Bojarov Andrij, “Majaki and Маяки: Modernist Art in the Interwar Lviv. Chronological Outline,” in: Lviv. City, Architecture, Modernism, ed. Bohdan Cherkes, Andrzej Szczerski, Museum of Architecture, Wrocław 2016.
Chmielowski Piotr, “Jeszcze o sztuce,” Pamiętnik Literacki 1904, Vol. 3/1/4.
Dłuska Maria, Wiersze, ed. Stanisław Dziedzic, Exartim, Bochnia 1992.
Głowiński Michał, Ekspresja i empatia. Studia o młodopolskiej krytyce literackiej, WL, Kraków 1997.
Hellich Artur, “Żywa nauka Franciszka Siedleckiego,” Pamiętnik Literacki 2021, Vol. 1.
Ingarden Roman, “Graniczny wypadek dzieła literackiego,” in: his, Szkice z filozofii literatury, Spółdzielnia Wydawnicza “Polonista”, Łódź 1947.
Ingarden Roman, Graniczny wypadek dzieła literackiego, in: his, Studia z estetyki, Vol. 3, PWN, Warszawa 1970.
Ingarden Roman, “Jeszcze ‘atulli mirohłady’” appeared in Wiadomości Literackie 1934, No. 43.
Ingarden Roman, Książeczka o człowieku, WL, Kraków 1998.
Ingarden Roman, “Moje wspomnienie o Edmundzie Husserlu,” trans. Zenon H. Mazurczak, Stanisław Judycki, Studia Filozoficzne 1981, No. 2.
Ingarden Roman, “O języku i jego roli w nauce,” in: his, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki, PWN, Warszawa 1972.
Ingarden Roman, “O niebezpieczeństwie ‘petitionis principii’ w teorii poznania,” in: his, U podstaw teorii poznania, PWN, Warszawa 1971.
Ingarden Roman, “O tłumaczeniach,” in: his, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki, PWN, Warszawa 1972.
Ingarden Roman, “O tzw. ‘prawdzie’ w literaturze,” in: his, Szkice z filozofii literatury, Spółdzielnia Wydawnicza “Polonista”, Łódź 1947.
Ingarden Roman, Studia z estetyki, Vol. 1, PWN, Warszawa 1956.
Ingarden Roman, Studia z estetyki, Vol. 3, PWN, Warszawa 1970.
Ingarden Roman, Wykłady i dyskusje z estetyki, ed. Anna Szczepańska, PWN, Warszawa 1981.
Ingarden Roman Stanisław, Roman Witold Ingarden. Życie filozofa w okresie toruńskim (1921–1926), Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2000.
Jakobson Roman, Mój futuryzm, trans. Danuta Ulicka, PIW, Warszawa 2020.
Kuliniak Radosław, Mariusz Pandura, “Poeta sam na sam z sobą – dziennik osobisty Romana Witolda Ingardena,” Konteksty Kultury 2021, Vol. 1.
Lubicz-Zaleski Zygmunt, “Istota i granice krytyki literackiej,” Museion 1913, Vol. 6.
Lwowskie czwartki Romana W. Ingardena 1934–1937. W kręgu problemów estetyki i filozofii literatury, ed. Danuta Ulicka, PIW, Warszawa 2020.
“‘Nie gniewaj się na mnie, że gderzę i zrzędzę’. Listy Władysława Witwickiego do Romana Ingardena (wybór),” ed. Maciej Dombrowski, Sztuka Edycji 2017, No. 2, https://apcz.umk.pl/sztukaedycji/article/view/SE.2017.0028/14166; accessed: 20.02.2023.
Ortwin Ostap, “O liryce i wartościach lirycznych,” in: his, Żywe fikcje. Studia o prozie, poezji i krytyce, ed. Jadwiga Czachowska, PIW, Warszawa 1970.
Podraza-Kwiatkowska Maria, Młodopolskie harmonie i dysonanse, PIW, Warszawa 1969.
Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, ed. Maria Podraza-Kwiatkowska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000.
Rozwadowski Jan Michał, „Zjawisko dysautomatyzacji i tendencja energii psychicznej,” Kwartalnik Filozoficzny 1922, Vol. 1, No. 1.
Sadkowska Katarzyna, “Wstęp,” in: Programy i dyskusje lwowskiej krytyki literackiej, ed. Katarzyna Sadkowska, Wydział Polonistyki UW, Warszawa 2015.
Shklovsky Victor, Jeszcze nie wszystko skończone…, trans. Aleksandra Berkieta, Jolanta Skrunda, ed. Danuta Ulicka, Sedno, Warszawa 2016.
Shklovsky Victor, Swincowyj żrebij. Dar Wiktora Szkłowskogo Łazarietu diejatielej iskusstwa [Lead Destiny. Viktor Shklovsky’s Gift to the Infirmary of Art Workers], Tip. 3 Sokolinskogo, Piotrograd 1914.
Skórczewski Dariusz, “Czy krytyka literacka jest sztuką? Wokół jednego z wątków międzywojennych sporów o granice krytyki,” Pamiętnik Literacki 2001, Vol. 4.
Spotkania. Roman Ingarden we wspomnieniach, ed. Leszek Sosnowski, Księgarnia Akademicka, Kraków 2020.
Stróżewski Władysław, “Wstęp,” in: Roman Ingarden, Wykłady i dyskusje z estetyki, ed. Anna Szczepańska, PWN, Warszawa 1981.
Terlecki Tymon, Od Lwowa do Warszawy, ed. Edward Krasiński, Mariola Szydłowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016.
Terlecki Tymon, “O Lwowie,” Miesięcznik Literatury i Sztuki 1934, No. 3.
Treter Mieczysław, Nowsze malarstwo polskie w Galeryi Miejskiej we Lwowie, H. Altenberg, Lviv 1912, https://polona.pl/item/nowsze-malarstwo-polskie-w-galeryi-miejskiej-we-lwowie,Njc4Njk0MDY/17/#info:metadata; accessed: 15.04.2023.
Tuwim Julian, “Atuli mirohłady”… in Wiadomości Literackie 1934, No. 31.
Tzara Tristan, “Chronique Zurichoise 1915–1919,” in: Dada Almanach, ed. Richard Huelsenbeck, Erich Reiss Verlag, Berlin 1920.
Żuławski Jerzy, Prolegomena. Uwagi i szkice, Towarzystwo Naukowe, Lviv 1902.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Tematy i Konteksty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

