Literary Narratives on Collections
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.spec.eng.2020.9Keywords:
Andrzej Strug, oneliness, collecting, domination, power, museum of stones, tragedy, melancholy, a collection of jewellery, artwork, suicideAbstract
The article deals with collections and collecting as a literary theme. Research on this issue should be undertaken by literary scholars, as collections
support the features of literary characters and give protagonists their identity. The work analysed from this angle is Money by Andrzej Strug from 1914. It interprets and describes three different collections and three different collectors: the eccentric Lyttons and their museum of stones, Lucy Slazenger’s precious jewellery collection and the art collection of Osias Murway, an enthusiast of antiquities.
Downloads
References
Bednarska-Ruszajowa K., Biblioteki i książki w pamiętnikach polskich XVIII-XX wieku. Rekonesans źródłowy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
Benjamin W., “Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej” [“The work of art in the age of mechanical reproduction”], translated into Polish by J. Sikorski, in: idem, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, selection and edition by H. Orłowski, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1996.
Biblioteki i książki w literaturze, edited by K. Bednarska-Ruszajowa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1998.
Cabanne P. Wielcy kolekcjonerzy [The Great Collectors], translated into Polish by F. Buhl, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1978.
Garbol M., “Motyw Księgi u Brunona Schulza,” Teofil 1994, No. 1.
Kałążny J., “Motyw biblioteki w literaturze,” Biblioteka 1998, No. 2.
Kowalska B., “Kolekcjoner wobec sztuki swoich czasów,” in: Nowoczesność kolekcji, scientific edition by T.F. de Rosset, A. Kluczewska-Wójcik, K. Lewandowska, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Centrum Sztuki Współczesnej “Znaki Czasu,” 2010.
Morando C., “Kolekcja Rogera Caillois: pochodzenie kamieni,” in: Nowoczesność kolekcji, scientific edition by T.F. de Rosset, A. Kluczewska-Wójcik, K. Lewandowska, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Centrum Sztuki Współczesnej “Znaki Czasu,” 2010.
Nagórska I., “Biblioteka w poezji polskiej,” Poradnik Bibliotekarza 1994, No. 10.
Nowoczesność kolekcji, scientific edition by T.F. de Rosset, A. Kluczewska-Wójcik, K. Lewandowska, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Centrum Sztuki Współczesnej “Znaki Czasu,” 2010.
Pilch A., Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Pomian K., “Kolekcjonerstwo i filozofia. Narodziny nowożytnego muzeum,” in: idem, Drogi kultury europejskiej. Trzy studia, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 1996.
Pomian K., “Słowo wstępne,” in: Nowoczesność kolekcji, scientific edition by T.F. de Rosset, A. Kluczewska-Wójcik, K. Lewandowska, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Centrum Sztuki Współczesnej “Znaki Czasu,” 2010.
Rząsa M., “Książka w Piśmie świętym i tekstach pisarzy kościelnych,” in: Prace młodych bibliotekoznawców, Kraków: Polskie Towarzystwo Bibliologiczne, 1994.
Skibiński Z., “Motyw księgi w poezji Czesława Miłosza,” Mazowieckie Studia Humanistyczne 1996, No. 2.
Skorupa E., “Thanatos Malczewskiego i thanatos poetów,” in: eadem, Zaułki literatury. Interpretacje tekstów kultury XIX i XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Stolzman M., “Wiedza o książce w dziełach literackich,” Roczniki Biblioteczne 1988, Vol. 31 (1987), Vol. 1.
Strug A., Pieniądz. Powieść z obcego życia, Warszawa: “Ignis,” 1921.
Tańczuk R., Ars colligendi. Kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011.
The Cultures of Collecting, edited by J. Elsner, R. Cardinal, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.