Szekspir nasz powszedni albo praktyka sensownego czytania w szkole (dziś, tj. „w czasach zarazy cyfrowej” oraz relacji globalnych, a także niezależnie od jakichkolwiek plag czy kataklizmów)

Autor

  • Zofia Agnieszka Kłakówna Kraków

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2019.44

Słowa kluczowe:

edukacja humanistyczna, praktyka kontekstowego czytania literatury pięknej, czytanie z perspektywy antropologii kulturowej i filozoficznej, tekst literacki, przedstawienie teatralne, projektowanie warunków lektury, Szekspir w szkole

Abstrakt

The paper is based on the assumption that the contemporary educational system, including  its general approach to literature, is characterized by being totally old-fashioned, and its results are completely opposite to what the authors of the relevant programmes hoped  to achieve, and this is the reason why it desperately  needs re-evaluating and revising. The text documents various motivations of interpreting William Shakespeare’s romantic comedy, The Tempest, as an example of a valuable and meaningful work of fiction.  Thus ‘t is a good starting point for a constructive reflection on how to create conditions suitable for studying literature-based texts in the classroom as well as on teachers’ training which would respect both the up-to-date cultural context and the value of humanistic education, paramount for the development of human identity, and which is nowadays  widely contested by the present interim economic and technical priorities.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-16

Jak cytować

Kłakówna, Z. A. (2019). Szekspir nasz powszedni albo praktyka sensownego czytania w szkole (dziś, tj. „w czasach zarazy cyfrowej” oraz relacji globalnych, a także niezależnie od jakichkolwiek plag czy kataklizmów). Tematy I Konteksty, 14(9), 707–743. https://doi.org/10.15584/tik.2019.44