Szekspir nasz powszedni albo praktyka sensownego czytania w szkole (dziś, tj. „w czasach zarazy cyfrowej” oraz relacji globalnych, a także niezależnie od jakichkolwiek plag czy kataklizmów)
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2019.44Słowa kluczowe:
edukacja humanistyczna, praktyka kontekstowego czytania literatury pięknej, czytanie z perspektywy antropologii kulturowej i filozoficznej, tekst literacki, przedstawienie teatralne, projektowanie warunków lektury, Szekspir w szkoleAbstrakt
The paper is based on the assumption that the contemporary educational system, including its general approach to literature, is characterized by being totally old-fashioned, and its results are completely opposite to what the authors of the relevant programmes hoped to achieve, and this is the reason why it desperately needs re-evaluating and revising. The text documents various motivations of interpreting William Shakespeare’s romantic comedy, The Tempest, as an example of a valuable and meaningful work of fiction. Thus ‘t is a good starting point for a constructive reflection on how to create conditions suitable for studying literature-based texts in the classroom as well as on teachers’ training which would respect both the up-to-date cultural context and the value of humanistic education, paramount for the development of human identity, and which is nowadays widely contested by the present interim economic and technical priorities.
Downloads
Bibliografia
Atwood M., Czarci pomiot. „Burza” opowiedziana na nowo, przeł. Ł. Witczak, Wrocław 2017.
Auden W. H., Morze i zwierciadło, w: Tym czasom / For the Being, dwujęzyczne wydanie krytyczne, przeł. S. Barańczak, oprac. A. Pokojska, Gdańsk 2016.
Auden W. H., Wykłady o Shakespearze, przeł. P. Nowak, Warszawa 2016.
Barańczak S., Ocalone w tłumaczeniu, Kraków 2004.
Bolewski J. SJ, Objawienie Szekspira, Warszawa 2002.
Brook P., Wolność i łaska. Rozważania o Szekspirze, przeł. A. Pokojska, Gdańsk 2014.
Czytanie Szekspira, red. J. Fabiszak, M. Gibińska, E. Nawrocka, Gdańsk 2004.
Delsol Ch., Czym jest człowiek? Antropologia dla niewtajemniczonych, przeł. M. Kowalska, Kraków 2011.
Delsol Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, przeł. M. Chojnacki, Warszawa 2017.
Everett D. L., Język. Narzędzie kultury, przeł. Z. Wąchocka, P. Paszkowski, Kraków 2018.
Gibińska M., William Shakespeare – Geniusz i zagadka, w: W. Shakespeare, Komedie w przekładzie Stanisława Barańczaka, Kraków 2012.
Greenblatt S., Shakespeare. Stwarzanie świata, przeł. B. Umiastowska-Kopeć, Warszawa 2007.
Helsztyński S., Człowiek ze Stratfordu, Warszawa 1964.
Katafiasz O., Shakespeare i kino, Kraków 2012.
Kłakówna Z. A., Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty. Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków 2016.
Kłakówna Z. A., Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003.
Kołodziej P., Waligóra J., Edukacja przemyślana na nowo: nauki humanistyczne, w: P. Kasprzak i in., Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń 2016.
Kott J., Lustro, Warszawa 2000.
Kott J., Płeć Rozalindy, Kraków 1992.
Kott J., Szekspir współczesny, Warszawa 1965.
Limon J., Między niebem a sceną, Gdańsk, b.d.w.
Nowak P., Podpis księcia. Rozważania o mocy i słabości, Warszawa 2013.
Opalski J., Rozmowy o Konradzie Swinarskim i „Hamlecie”, Kraków 1988.
Retamar R. F., Kaliban i inne eseje, przeł. H. Czarnocka, Kraków – Wrocław 1983.
Ricoeur P., Filozofia osoby, przeł. M. Frankiewicz, Kraków 1992.
Sem-Sandberg S., Burza. Opowieść, przeł. P. Rosińska, Kraków 2018.
Shakespeare W., Burza, przeł. S. Barańczak, Posłowie N. Frye, Kraków 1999.
Shakespeare W., Burza, przeł. P. Kamiński, Wstęp i komentarz A. Cetera, Warszawa 2012.
Shakespeare W., Dzieła w przekładzie Macieja Słomczyńskiego. Burza, Posłowie J. Kydryński, Kraków 1980.
Sugiera M., Inny Szekspir, Kraków 2009.
Sugiera M., Wariacje szekspirowskie w powojennym dramacie europejskim, Kraków 1997.
Szekspir i uzurpator. Z Krzysztofem Warlikowskim rozmawia Piotr Gruszczyński, Warszawa 2007.
Szekspir. Teoria lancasterska – domysły i fakty, red. nauk. T. Kowalski, K. Kozłowski, przeł. A. Gomola, A. Igielska, Warszawa 2017.
Szekspir wśród znaków kultury polskiej, red. E. Łubieniewska, K. Latawiec, J. Waligóra, Kraków 2012.
Szkice szekspirowskie, wybór W. Chwalewik, Warszawa 1983.
Waligóra J., Kontekst albo niewyczerpywalność, w: Ani rytuał, ani karnawał... O interpretacji tekstu literackiego w szkole, Kraków 2014.
W świecie literatury i teatru. Sztuka współuczestnictwa, red. E. Łubieniewska, Kraków 2006.
Żurowski A., Czytając Szekspira, Warszawa 1996.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.