Wacław Oszajca’s Poetic Contemplation of Painting Masterpieces
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2020.29Keywords:
Wacław Oszajca, ekphrasis, priestly poetry, the classics of European painting, contemporary poetryAbstract
The article discusses poetic reflection of Wacław Oszajca on the masterpieces of world painting. In his lyric, the priest-poet describes paintings belonging to the classics of painting: Mona Lisa by Leonardo da Vinci, paintings by Rembrandt = (Return of the prodigal son, Sacrifice of Abraham), Hans Memling’s triptych The Last Judgment, and The Last Supper of Salvador Dali. His poems are very short, they are always an attempt to capture the dramatic character of the scene. Among the analyzed poems by Oszajcy, the most interesting, the most valuable one seems to be the work about the image of Rembrandt The return of the prodigal son. It brings accusation of the title character; the author omits important biblical themes - mercy and remorse. Oszajca’s poem describes not only masterpieces of painting, but also serves to recall the lesser known paintings – Crayer or Marian Malarz.
Downloads
References
Avermaete R., Rembrandt i jego czasy, Warszawa 1978.
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Warszawa 2001.
Biela B., Trzynasty tom wierszy Wacława Oszajcy. (Wacław Oszajca – Żeby nie spłoszyć), „Akcent” 2004, nr 3–4.
Chrapek J., Otwarty na Boga i ludzi, w: Wspomnienia o ks. Januszu St. Pasierbie, red. M. Wilczek, Pelplin 2000.
Cisło M., Poezja jest dla mnie religią, „Res Publica Nowa” 1995, nr 7/8.
Ćwikliński K., Osobowość zwielokrotniona, „Nowe Książki” 1996, nr 7.
Encyklopedia surrealizmu, przekł. K. Janicka, Warszawa 1993.
Escholier R., Delacroix, przekł. F. Konopka, Warszawa 1965.
Herbert Z., Mona Liza, w: tegoż, Studium przedmiotu, Wrocław 1996.
Jullian P., Delacroix, przekł. Z. Cierniakówna, Warszawa 1963.
Kaczmarski J., Syn marnotrawny (wg obrazów H. Boscha i Rembrandta von Rijn), w: tegoż, Antologia poezji, Warszawa 2012.
Kaczor W., Skibiński C., Nie szata zdobi księdza, „Kontakt. Dwutygodnik internetowy” 2012, nr 22.
Kamecki F., Cicerone, w: tegoż, Ten, co umywa nogi. Wiersze zebrane z lat 1960–2000, Pelplin 2001.
Kamecki F., Walka Jakuba z aniołem, w: tegoż, Ten co umywa nogi. Wiersze zebrane z lat 1960–2000, Pelplin 2001.
Kofta J., Mona Lisa, w: tegoż, Co to jest miłość. Wiersze i piosenki zebrane, t. 1, Warszawa 2011.
Lechicki J., Uśmiech Mony Lizy, w: tegoż, Pojedynek z sobą, Kielce 1999.
Łysiak W., Malarstwo białego człowieka, t. 5, Warszawa 1999.
Monkiewicz M., Rembrandt, w: Sztuka świata, t. 7, red. A. Lewicka-Morawska, Warszawa 1994.
Oszajca W., Posłowie, w: tegoż, Reszta większa od całości. Wiersze 1974–2003, Warszawa 2003.
Oszajca W., Reszta większa od całości. Wiersze 1974–2003, Warszawa 2003.
Oszajca W., …Ty za blisko, my za daleko…, Lublin 1985.
Różewicz T., Syn marnotrawny (z obrazu Hieronima Boscha), w: tegoż, Wybór poezji, Wrocław 2016.
Stanik S., Poeta-ksiądz czy ksiądz-poeta?, „Nowe Książki” 1994, nr 2.
Starzyński J., Romantyzm i narodziny nowoczesności: Stendhal, Delacroix, Baudelaire, Warszawa 1972.
Śliwa L., Jedność wszechświata, „Gość Niedzielny” 2013, nr 19.
Trzeciak P., Hans Memling, Warszawa 1981.
Żeromski S., Ludzie bezdomni, Lublin 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tematy i Konteksty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

