Tmou za láskou. Renarracja Quo vadis w słowackim musicalu
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2019.37Słowa kluczowe:
pozytywizm, Sienkiewicz, musical, intertekstualnośćAbstrakt
The paper is a description of the Slovak musical based on Henryk Sienkiewicz’s novel Quo Vadis. The analysis has been made on the basis of the categories of intertextual research proposed by George Genette. Transferring Sienkiewicz’s story into the world of pop culture in case of this musical is done by changing its main subject: now it is love in all its meanings. Looking at this, we can see which elements of the author’s creation seem appealing for the contemporary culture: the word (the widely quoted hipotext), the plot in a broad outline and the emotion it carries.
Downloads
Bibliografia
Ekiert J., Bliżej muzyki. Encyklopedia, Warszawa 1994.
Genette G., Pięć typów transtekstualności, w tym hipertekstualność, w: tegoż, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński i A. Milecki, Gdańsk 2014.
Głowiński M., Musical, w: M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław – Warszawa 1988.
Gmys M., Technika teatru w teatrze i jej operowe konkretyzacje, Toruń 2000.
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1607095,1050-rocznica-Chrztu-Polski-Poznan-ponad-30-tysiecy-widzow-obejrzy-Jesus-Christ-Superstar (dostęp 1.08.2016).
Just K. G., Libretto operowe jako problem literacki, tłum. M. Franaszek i K. Lisiecka http://www.lmm.edu.pl/pdf/0014.pdf (dostęp 16.03.2015).
Maleszyńska J., O piosence w operze, w: Horyzonty opery, red. D. Ratajczakowa i K. Lisiecka, Poznań 2012.
Markiewicz H., Zabawy literackie, Kraków 1992.
Mikołajczyk J., Opera i musical. Operowe inspiracje w musicalu amerykańskim, w: Opera w kulturze, red. M. Sokalska, Kraków 2016, s. 339–357.
Nowicka E., Lisiecka K, PROJEKT: LIBRETTO, część 2, http://www.lmm.edu.pl/pdf/0014.pdf (dostęp 16.03.2015).
Prus B., Ogród saski, w: tegoż, Pisma wybrane. Nowele, wstęp M. Dąbrowska, Warszawa 1990.
Sienkiewicz H., Quo vadis. Powieść z czasów Nerona, oprac. T. Żabski, Wrocław – Warszawa.
Walczak J., Libretto jako (u)twór. Zagadnienia genologiczne i metodologiczne – zarys problematyki, „Przestrzenie Teorii” 2014, nr 2.
Żurawska-Witkowska A., O muzykologicznych pożytkach z badania librett. Kilka refleksji polskiego historyka muzyki, w: Libretto i przekład, red. E. Nowicka i A. Borkowska-Rychlewska, Poznań 2015.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

