Wyspiański, Schiller, Osterwa – filary nośne nowoczesnego teatru polskiego
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2018.29Słowa kluczowe:
inscenizacja, reżyseria, polski styl inscenizacji albo „polski teatr inscenizacji”, Wielka Reforma TeatruAbstrakt
Spośród wielu artystów, którzy zakładali fundamenty, a następnie budowali wielki gmach nowoczesnego teatru polskiego, historia wyróżniła trzy wielkie postaci. Stanisław Wyspiański, związany z modernizmem, przez wielu zwany „ojcem nowoczesnego teatru polskiego”, zbudował fundamenty polskiego teatru, tak jak był on rozumiany i praktykowany w XX w. w dziedzinie dramaturgii i inscenizacji. Tworzył sztuki teatralne nierozdzielnie związane z ich projektami scenicznymi. Były to „dzieła sztuki teatru”, w których materia utkana była ze słów i obrazów, z wizyjnej poezji i dosadnego realizmu. Leon Schiller poszedł śladami Wyspiańskiego. Stał się czołowym twórcą Wielkiej Reformy Teatru w Europie. Uprawiał reżyserię jako wyodrębnioną dziedzinę sztuki; stworzył „polski teatr inscenizacji”; zapoczątkował także nauczanie reżyserii jako dziedziny akademickiej. Jego głównym reżyserskim dokonaniem (obok innych widowisk) były inscenizacje polskich dramatów romantycznych, z których mickiewiczowskie Dziady (Lwów 1932, Wilno 1933, Warszawa 1934) były szczytowym osiągnięciem polskiego teatru w XX wieku. Juliusz Osterwa, aktor, reżyser, organizator życia teatralnego oraz reformator teatru, stworzył teatr Reduta, modelowe laboratorium nowego aktorstwa. Rozwinął i ugruntował psychologiczny i realistyczny nurt w polskim aktorstwie. Propagował polską dramaturgię współczesną (m.in. prapremiery sztuk Szaniawskiego, Żeromskiego, Rittnera) i poetycki teatr wspólnoty aktorów i widzów (Wyzwolenie jako dialog Konrada z widzami, misteryjny Książę niezłomny, przedstawienia podziemne i projekty z czasu II wojny światowej). Włączył swe prace w specyficznie polską tradycję „teatru służby” – służby narodowi i służby Bogu.
Downloads
Bibliografia
Braun K., A Concise History of Polish Theatre from the Eleventh to the Twentieth Centuries, Lewiston 2003.
Braun K., Mała monografia Osterwy, w: Szkice o ludziach teatru, Warszawa 1996.
Csato E., Leon Schiller, Warszawa 1968.
Osterwa J., Reduta i teatr, teksty zebrali Z. Osiński, T. G. Zabłocka, oprac. i przygotował do druku Z. Osiński, Wrocław 1990.
Schiller L., Teatr ogromny, oprac. i wstępem opatrzył Z. Raszewski, Warszawa 1961.
Szczublewski J., Żywot Osterwy, Warszawa 1971.
Terlecki T., Stanisław Wyspiański, Boston 1983.
Wyspiański S. mongraphic issue of „Pamiętnik Teatralny” 1957, no. 3–4.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.