Zagadki dotyku (i spojrzenia) w Cnotliwych Elizy Orzeszkowej
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2018.30Słowa kluczowe:
Orzeszkowa, fizjonomika, dotyk, spojrzenie, LavaterAbstrakt
This article is devoted to the analysis and interpretation of the sense of touch in the early novel The Virtuous by Eliza Orzeszkowa. Touch is used in emotional or intentional tones, and in its character is the force of interaction: positive or negative. In the novel The Virtuous, touch in a physiognomical context was particularly important, which added diagnostic information about the nature of the literary hero. Due to the satirical content of the work, there was definitely more badness in tangibility that distinguished the small-town elite. Among the many categories of touch are “touch for show”, hidden touch, honourable touch, metaphorically-meta-physical touch, and empathic touch.
Downloads
Bibliografia
Courtine J.-J., Haroche C., Historia twarzy. Wyrażanie i ukrywanie emocji od XVI do początku XIX wieku, tłum. T. Swoboda, Gdańsk 2007.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Datner-Śpiewak, Warszawa 1981.
Goffman E., Rytuał interakcyjny, tł. A. Szulżycka, Warszawa 2006.
Marzec G., Dotyk w pozytywizmie, http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl/articles/dotyk-w-pozytywizmie-756 (dostęp: 28.07.2015).
Homo tangens: ciało i dotyk, red. A. Kapusta i J. Mizińska, „Colloquia Communia” 2010, z. 1–2 (88–99).
Orzeszkowa E., Cnotliwi, w: tejże, Pisma zebrane, red. J. Krzyżanowski, Warszawa 1951, t. 4.
Skorupa E., Eliza Orzeszkowa – Entuzjastka portretowania fizjonomicznego (część II), „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF Philologiae” 2017, vol. XXXV, nr 1, s. 45–64.
Skorupa E., Twarze – emocje – charaktery. Literacka przygoda z wiedzą o wyglądzie człowieka, Kraków 2013.
Teoria – literatura – życie, red. A. Legeżyńska, R. Nycz, Warszawa 2012.
W kulturze dotyku? Dotyk i jego reprezentacje w tekstach kultury, red. A. Łebkowska, Ł. Wróblewski, P. Badysiak, Kraków 2016.
W przestrzeni dotyku, red. J. Kurek i K. Maliszewski, Chorzów 2009.
Ysabeau A[lexandre] [Victor Frédéric], Lavater, Carus, Gall. Zasady fizjognomiki i frenologii. Wykład popularny o poznawaniu charakterów z rysów twarzy i kształtu głowy, z franc. tł. i uzup. Władysław Noskowski, dzieło ozdobione 174 drzeworytami, wyd. 2, Warszawa 1883.
Zalewski C., Percepcja muzyki i śpiewu w literaturze pozytywizmu, http://sensualnosc.bn.org.pl/pl/articles/percepcja-muzyki-i-spiewu-w-literaturze-pozytywizmu-101/ (dostęp: 27.07.2017).
Żmigrodzka M., Orzeszkowa. Młodość pozytywizmu, Warszawa 1965.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.