Teatralizacje Cypriana Norwida
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2022.18Słowa kluczowe:
Cyprian Norwid, Maria Kalergis, Dalang, teatralizacja, maskaAbstrakt
Artykuł bada wybrane przykłady posłużenia się teatralizacją przez poetę i dramatopisarza Cypriana Norwida (1821-1883). W oparciu o swoje wcześniejsze prace poświęcone teatralizacji, m.in. książkę pt. Teatralizacja życia. Praktyki i strategie (A. Marszałek, Toruń 2020) oraz odwołując się do swoich publikacji na temat Norwida, Kazimierz Braun skupia uwagę na czterech, szczególnie wyrazistych wypadkach posłużenia się przez Norwida teatralizacją. Są one analizowane w kolejnych rozdziałach artykułu: Norwid na koniu, Norwid bez płaszcza, Norwid w konfederatce, Norwid jako Dalang. (W tym ostatnim rozdziale Norwid porównany jest do indonezyjskiego Dalanga, który jest „zupełnym” artystą teatru.) Każdy wypadek posłużenia się przez Norwida teatralizacją zaowocował znacząco w literackich dziełach Norwida, takich jak wiersze, dramaty, nowele i listy.
Downloads
Bibliografia
Wszystkie cytaty z dzieł Norwida zaczerpnięte z: C. Norwid, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, Warszawa 1971–1976.
Braun K., Przewodnik po twórczości dramaturgicznej Cypriana Norwida, Rzeszów 2020.
Braun K., Teatralizacja życia. Praktyki i strategie, Toruń 2020. Tutaj obfita bibliografia na temat teatralizacji.
Braun K., Teatralizacja: pogranicze życia i teatru, „Tematy i Konteksy”, 2017, nr 7 (12), s. 44–57.
Czajkowski Z., Przyjaźnie i miłości Norwida. Rzecz bez przypisów, Warszawa 1998.
Fert J. F., Życie Cypriana Norwida, Kielce 2020,
Gomulicki J. W., Cyprian Norwid. Przewodnik po życiu i twórczości, Warszawa 1976,
Inglot M., Norwid. Z dziejów recepcji twórczości, Warszawa 1983,
Miłkowski T., Teatr Norwida, Toruń 2013,
Rzońca W., Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005.
Sławińska I., Reżyserska ręka Norwida, Kraków 1971.
Wojtasińska D., O koncepcji kobiety „zupełnej” w pismach Cypriana Norwida, Toruń 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

