Rozumienie pojęcia pracy zawodowej przez uczniów szkoły podstawowej – sprawozdanie z badań

Autor

  • WOJCIECH WALAT Doktor habilitowany profesor UR, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Zakład Dy-daktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.23

Słowa kluczowe:

preorientacja i orientacja zawodowa, edukacja zawodowa, szkoła podstawowa

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących rozwiązania problemu badawczego sformułowanego w formie pytania: Jak uczniowie szkoły podstawowej rozumieją pojęcie pracy zawodowej? Spora część dzieci na etapie edukacji wczesnoszkolnej ma duży problem z podaniem skojarzeń związanych z pracą i zawodem. Są to dla nich pojęcia trudne do wytłumaczenia, jednak dobrze rozumieją ich sens. Świadczą o tym np. wykonane przez nich rysunki, na których prawie wszyscy potrafili przedstawić kilka różnych profesji. Narysowane w czasie badań postacie zawsze miały pewne cechy charakterystyczne dla danego rodzaju pracy, np. ubiór, narzędzia. Podczas wywiadu zauważono, iż niektórzy badani z najmłodszych klas nie potrafią właściwie nazwać zawodów, zamiennie podając czynności wykonywane przez te osoby. Szóstoklasiści pracę najczęściej wiążą z pieniędzmi i ich zarabianiem, a nazywanie różnych profesji nie sprawia im większej trudności.

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

WALAT, W. (2018). Rozumienie pojęcia pracy zawodowej przez uczniów szkoły podstawowej – sprawozdanie z badań. Journal of Education, Technology and Computer Science, 25(3), 165–171. https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.23

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION