Immunisation of a child against Covid-19 as a step in the implementation of the National Immunisation Program and parental authority. Duty or obligation?
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.9Keywords:
Covid-19 pandemic, e-learning, immunisation, collective immunity, parental authorityAbstract
Another wave of the Covid-19 pandemic is approaching. Therefore, obtaining “collective immunity” should be considered a priority in the pro-health policy of the state. In view of the fact that the “safety threshold” has not been reached in our society – children from the age of twelve years have been covered by voluntary and free vaccination (as part of the implementation of the National Vaccination Program). This raises a number of controversies in the general public as well as in some narrow circles of scientists and physicians – mainly due to the relatively short period of development of the vaccine, as they claim, and the possibility of far-reaching (and yet unexplored) negative consequences of immunisation. This article attempts to answer the question: Is the immunisation of a child against Covid-19 a duty of the parents arising out of a legal relationship as part of the exercise of parental authority or merely a duty? In order to comprehensively analyse this issue, it was deemed necessary to present: the effects of the pandemic, as well as the lockdown associated with it in the socio-psychological context; the negative consequences of e-learning from the perspective of students; the essence of universal immunisation and preparations against Covid-19; the issue of immunisation of students as part of the implementation of the next stage of the National Vaccination Program (positive and negative aspects); the content of the legal relationship of parental authority, with an explication of the duties/privileges of parents as a determinant in the light of legal regulations of their competence to have their child vaccinated, taking into account 16-year-olds and their sui species status in this area. The analysis of the essence of the legal relationship of parental authority undoubtedly leads to the conclusion that subjecting the child to vaccination against Covid-19 should be treated as an obligation arising from its content in accordance with the idea of the child’s welfare and social interest, rather than a duty. The paradigm of duty could be referred to when considering the exercise of this power from the perspective of society at large.
Downloads
References
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2004.
Bednarek A., Bartkowiak-Emeryk M., Wysocki J., Szczepienia ochronne w profilaktyce chorób zakaźnych u dzieci, Warszawa 2018.
Bernatowska E., Grzesiowski P., Szczepienia ochronne i zalecane od A do Z, Warszawa 2021.
Ciepła H., Czech B., Domińczyk T., Kalus S., Piasecki K., Sychowicz M., Kodeks rodzinny i opiekuńczy z komentarzem, Warszawa 2001.
Gajda J., Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Warszawa 1999.
Jak odpowiadać na wątpliwości rodziców na temat szczepień? Wskazówki dla lekarzy, red. E. Augustynowicz, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego. Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2017.
Kotok A., Bezlitosna immunizacja. Prawda o szczepieniach, Warszawa 2021.
Moris A., Szczepienia pełne kłamstw. O farmaceutycznych praktykach, Białystok 2021.
Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, przeł. H. Jankowska, Poznań 2004.
Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze – analiza i wykładnia, Warszawa 2001.
Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
Frączek Z., Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii Covid-19 w perspektywie wybranych badań empirycznych [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja. Myśl o wychowaniu. Teorie i zastosowania edukacyjne, red. R. Pelczar, Z. Frączek, P. Juśko, P. Karaś, H. Sommer, Rzeszów 2020.
Janion M., Jędrzejczyk K., I bez zmiany przepisów można pytać o szczepienia, „Rzeczpospolita”, 22 września 2021, nr 221(12072).
Bartkiewicz A., Kto może się rejestrować się na szczepienie trzecią dawką od 24 września, „Rzeczpospolita”, 24 września 2021 r., https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/other/kto-mo%C5%BCe-rejestrowa%C4%87-si%C4%99-na-szczepienie-trzeci% C4%85-dawk%C4%85-od-24-wrze%C5%9Bnia/ar-AAOLwfu.
Chudy B., Ekspert EMA: jest związek pomiędzy szczepionką Astra Zeneca a zakrzepicami, Radio Zet/Wiadomości/Koronawirus, 6 kwietnia 2021, godz.14.50, https://wiadomosci.radiozet.pl/Koronawirus/Szczepienia-przeciw-Covid-19-preparatem-AstraZeneca.-Ekspert-EMA-Jest-zwiazek-z-zakrzepicami.
Dereszyński T., Szczepienie uczniów w szkołach od 1 września 2021. Wytyczne MEiN dla szkół. Jaki jest procent zaszczepionych wśród uczniów?, „Polska Times”, 19 sierpnia 2021, https://polskatimes.pl/szczepienie-uczniow-w-szkolach-od-1-wrzesnia-2021-wytyczne-mein-dla-szkol-jaki-jest-procent-zaszczepionych-wsrod-uczniow/ar/c1-15762184.
Dziennik.pl, Kiedy w Polsce będzie rekomendacja szczepienia przeciwko Covid-19 dzieci powyżej 5 lat, PAP, https://zdrowie.dziennik.pl/profilaktyka/artykuly/8252271,szczepienie-przeciwko-covid-19-dla-dzieci-po-5-roku-zycia.html.
Gadowski W., Opinia prawna dotycząca szczepień przeciwko Covid-19 w ramach Narodowego Programu Szczepień ogłoszonego przez Radę Ministrów.
Grzelak-Michałowska A., Prof. Krzysztof Zeneman: PIMS to nowa jednostka chorobowa, której musimy się nauczyć, PAP, https://pulsmedycyny.pl/prof-krzysztof-zeman-pims-to-nowa-jednostka-chorobowa-ktorej-musimy-sie-nauczyc-1102854.
Grzelak S., Siellawa-Kolbowska E., Łuczka M., Trafny M., Grzelak A., Młodzież w czasie epidemii. Raport z wyników sondażu „Akcja Nawigacja – chroń siebie, wspieraj innych” przeprowadzonego w dniach 2–7 kwietnia, cz. I, IPZIN, Warszawa 2020, https://www.ipzin.org/images/dokumenty/RAPORT_Modziez_w_czasie_epidemii_2020_IPZIN.pdf.
Grzelak S., Siellawa-Kolbowska E., Łuczka M., Trafny M., Grzelak A., Młodzież w czasie epidemii. Komu jest najtrudniej. Raport z wyników sondażu „Akcja Nawigacja – chroń siebie, wspieraj innych” przeprowadzonego w dniach 2–9 kwietnia, cz. II, IPZIN, Warszawa 2020, https://brzeg24.pl/wp-content/uploads/2020/04/RAPORT_Modziez_w_czasie_epidemii_Komu_jest_najtrudniej_2020_IPZIN_Czesc_2.pdf.
Grzelak S., Żyro D., Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Raport oparty na wynikach badań naukowych przeprowadzonych wśród uczniów rodziców i nauczycieli w okresie od kwietnia 2020 do stycznia 2021, Warszawa 2021, https://www.ipzin.org/images/pdf/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf.
Hamer K., Baran M., raport: Wpływ pandemii Covid-19 na emocje, zachowania i dobrostan Polaków, 22 lutego 2021, Instytut Psychologii PAN, Uniwersytet SWPS w Warszawie, ogólnopolski panel badawczy Ariadna, https://covid19psychologiacom.files.wordpress.com/2021/02/raport-6.pdf.
Izdebski Z., raport: Zdrowie, relacje w związkach i życie seksualne Polaków w czasach pandemii Covid-19, https://www.uw.edu.pl/zdrowie-relacje-w-zwiazkach-i-zycie-seksualne-polakow/.
Krasicka M., Trzecia dawka szczepionki na Covid-19. Kiedy będą mogły się zaszczepić osoby spoza wymienionych przez MZ grup, https://portal.abczdrowie.pl/trzecia-dawka-szczepionki-na-covid-19-kiedy-beda-mogly-sie-zaszczepic-osoby-spoza-wymienionych-przez-mz-grup.
Krzyżaniak B., Covid-19 wykańcza nas psychicznie. Pandemia a stan umysłu, „Forbes”, 17 listopada 2020, https://www.forbes.pl/gospodarka/wplyw-pandemii-covid-19-na-zdrowie-psychiczne-polakow-badania/5bq5r5f.
Kuzia B., Szczepienia. Nie daj się oszukiwać, „Gazeta Wyborcza”, 7 stycznia 2015, https://www.google.com/search?q=KuziaB.%2CSzczepienia.Nie+dajsię+oszukiwać+%2CGazeta+Wyborcza+%2Cz+7.I%2C+2015+r.&oq=KuziaB&aqs=chrome.0.69i.
Lekarze i naukowcy ostrzegają przed szczepieniami na Covid-19. Apelują do prezydenta i rządu, „Do Rzeczy”, 30 listopada 2020, https://dorzeczy.pl/kraj/163148/.
Maslow A.H., A Theory of Human Motivation, “Psychological Review” 1943, 50(4), http://psychclassics.yorku.ca/Maslow/motivation.htm.
Marchewka K.A., Majewska A., Młynarczyk G., Działalność ruchu antyszczepieniowego, rola środków masowego komunikowania oraz wpływ poglądów religijnych na postawę wobec szczepień ochronnych, „Postępy Mikrobiologii” 2015, 54,2, http://www.pm.microbiology.pl/web/archiwum/vol5422015095.pdf.
Mikołajska M., Koronawirus w USA. Budowanie naturalnej odporności stadnej. Eksperci: katastrofalny plan, 7 stycznia 2021, https://www.medonet.pl/koronawirus/to-musisz-wiedziec,koronawirus-w-usa--naturalna-odpornosc-stadna--eksperci--katastrofalny-plan,artykul,52888445.html.
Mikołajska M., Wywiad z dr. Krzysztofem Kwietniem, specjalistą chirurgii naczyniowej dla Medonetu: Zakrzepica. Jaki jest związek z Covid-19 i szczepionką Astra Zenca?, https://www.medonet.pl/porozmawiajmyoszczepionce/szczepionka-na-covid-19,zakrzepica--objawy--zwiazek-z-covid-19-i-szczepionka-astrazeneca,artykul,44809956.html.
Mikołajska M., Zakrzepica. Jaki jest jej związek z Covid-19 i szczepionką Astra Zeneca? Wyjaśnia lekarz, https://www.medonet.pl/porozmawiajmyoszczepionce/szczepionka-na-covid-19,zakrzepica--objawy--zwiazek-z-covid-19-i-szczepionka-astrazeneca,artykul,44809956.html.
Morawska-Borowiec A., Borowiec J., Zdrowie psychiczne Polaków w garści pandemii, „Twarze Depresji” 2021, nr 3, https://twarzedepresji.pl/nr-3-2021/.
N.CZAS.COM, Koronawirus. Wiadomości Polska. Etapy Narodowego Programu Szczepień. Do którego należysz?, 16 grudnia 2020, https://nczas.com/2020/12/16/etapy-narodowego-programu-szczepien-do-ktorego-nalezysz/.
PAP, Ilu Polaków trzeba zaszczepić na Covid-19, by powstrzymać pandemię? Ekspert wyjaśnia, 3 grudnia 2020 r., https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/szczepionka-na-covid-19-ilu-polakow-trzeba-zaszczepic-by-zatrzymac-pandemie/8kd06wk.
PAP, 1 lipca 2021, Wystartowała loteria Narodowego Programu Szczepień, https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C901981%2Cwystartowala-loteria-narodowego-programu-szczepien.html.
Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M., Edukacja zdalna w czasach Covid-19. Raport z badania – czerwiec 2020, UW, Warszawa 2020, https://files.librus.pl/articles/00pic/20/07/09/librus/a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf.
Romanowska D., Wariant delta odpowiedzialny za czwartą falę pandemii, „Newsweek”, 8 lipca 2021, https://www.newsweek.pl/wiedza/nauka/koronawirus-i-odpornosc-stadna-czy-czeka-nas-czwarta-fala-wariant-delta/z29gcd0.
Rudziński L., Szczepienia dzieci w wieku 12–18 lat. Ilu uczniów się już zaszczepiło?, https://stronazdrowia.pl/szczepienia-dzieci-w-wieku-1218-lat-ilu-uczniow-juz-sie-zaszczepilo/ar/c1-15802250.
Rynek zdrowia.pl, Pracodawca sprawdzi szczepienie pracownika. Jest gotowy projekt przepisów. Znamy szczegóły, PAP, https://www.rynekzdrowia.pl/Prawo/ Firma-sprawdzi-szczepienia-pracownikow-MZ-ma-gotowy-projekt-Znamy-szczegoly,224047,2.html.
Stanowisko PTR w sprawie szczepień przeciwko Covid-19 – środki ostrożności dla chorych z ryzykiem zakrzepicy, https://www.termedia.pl/reumatologia/ Stanowisko-PTR-w-sprawie-szczepien-przeciw-COVID-19-srodki-ostroznosci-dla-chorych-z-ryzykiem-zakrzepicy,42023.html.
Stefanooff P., Jakie są rodzaje szczepionek?, http://szczepienia.pzh.gov.pl/wszystko-o-szczepieniach/jakie-sa-rodzaje-szczepionek/.
Stefanoff P., Na czym polega odporność zbiorowiskowa?, http://szczepienia.pzh.gov.pl/wszystko-o-szczepieniach/ co-to-jest-odpornosc-zbiorowiskowa/.
Strona Zdrowia, Ile osób zaszczepiło się przeciwko koronawirusowi? Najnowsze statystyki na 18 września 2021. Jak Polska wypada na tle świata?, https://stronazdrowia.pl/ szczepionka-przeciwko-koronawirusowi-w-polsce-ile-osob-jest-juz-zaszczepionych-najnowsze-dane-na-6102021/ar/c14p1-21175039.
Szczepienia Info, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Co to jest odporność zbiorowiskowa?, https://szczepienia.pzh.gov.pl/ wszystko-o-szczepieniach/co-to-jest-odpornosc-zbiorowiskowa/.
Szczepaniak W., Wojteczek J., Technologia m-RNA – dlaczego jest bezpieczna?, PAP, https://zdrowie.pap.pl/szczepienia/technologia-mrna-w-szczepionkach-dlaczego-jest-bezpieczna.
Szczepienia przeciwko Covid-19. Od kiedy mogę się zaszczepić? Wszystkie osoby, które skończyły 12 lat, mogą zapisywać się na szczepienia przeciwko Covid-19, https://www.gov.pl/web/szczepimysie/od-kiedy-moge-sie-zaszczepic.
Torchała K., Szczepionka m-RNA dostarcza informację, jak produkować białko koronawirusa, PAP, https://www.pap.pl/aktualnosci/ news%2C782937%2Cszczepionka-mrna-dostarcza-informacje-jak-produkowac-bialko-wirusa.html.
Trojanowska M., Wincewicz-Price A., Zyzik R., raport: Od szczepionek do szczepień. Jak skutecznie włączać społeczeństwo w walkę z pandemią?, PIE, „Policy Paper” 2021, nr 2, Warszawa, https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/04/PIE-Raport-Szczepienia.pdf.
Tvn24.pl, raport: Koronawirus w Polsce. Mapa zakażeń. Ile szczepień wykonano?, https://tvn24.pl/polska/koronawirus-w-polsce-mapa-zakazen-ile-szczepien-ile-nowych-przypadkow-wykryto-6-pazdziernika-2021-4344739.
Tvn24.pl, raport: Niespełna jedna czwarta młodzieży w wieku 12–17 lat przyszła na szczepienie, https://konkret24.tvn24.pl/polska,108/ czarnek-od-30-do-40-procent-nastolatkow-juz-zaszczepionych-publikujemy-dane,1075178.html.
Tvn24, Szczepienie w szkołach: jak duże jest zainteresowanie?, https://www.medexpress.pl/jak-duze-jest-zainteresowanie/82795.
Ważna M., Rodzaje szczepionek przeciw Covid-19. Czym się różni szczepionka wektorowa od szczepionki m-RNA, konsultacja merytoryczna lek. A. Witkowska, 30 czerwca 2021, Medonet, https://www.medonet.pl/porozmawiajmyoszczepionce/szczepionka-na-covid-19,rodzaje-szczepionek-przeciw-covid-19--czym-sie-roznia---wyjasniamy-, artykul,29622013.html?utm_source=pl.
Wojciechowska E., Szczepionki mRNA nieprzebadane, nowe, niebezpieczne? – wyjaśnia immunolożka, https://www.hellozdrowie.pl/szczepionki-mrna-nieprzebadane-nowe-niebezpieczne-pisze-i-wyjasnia-immunolozka/
Wojtaś K., Szczepienia Covid-19 – dzieci. Czy to jest bezpieczne?, https://wylecz.to/koronawirus/szczepienia-na-covid-19-dzieci-czy-to-jest-bezpieczne/.
WP. abcZdrowie, T. Kolesnychenko, Koronawirus. Jesteśmy blisko odporności stadnej. Naukowcy nie są zgodni. Fragment wywiadu dla WP. abcZdrowie przeprowadzonego z Jacekiem Witkowskim, prezesem Polskiego Towarzystwa Immunologii Doświadczalnej i Klinicznej, https://portal.abczdrowie.pl/koronawirus-jestesmy-blisko-odpornosci-stadnej-naukowcy-wystarczy-ze-zakazi-sie-10-20-proc-populacji.
Wysocka M., Eksperci: szczepionki przeciw Covid-19 ratują życie, nie deprecjonujmy żadnej z nich (raport dziennikarki PAP prezentujący stanowisko polskich ekspertów – członków Rady Programowej Nauka Przeciw Pandemii), https://zdrowie.pap.pl/szczepienia/ eksperci-szczepionki-przeciw-covid-19-ratuja-zycie-nie-deprecjonujmy-zadnej-z-nich.
Zespół 300Gospodarki, raport z 3 września 2021 r.: Polska na 21 miejscu pod względem zaszczepionych osób, https://300gospodarka.pl/wykres-dnia/polska-miejsce-w-europie-szczepienia-covid-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.