Nauczyciel ważnym podmiotem współczesnej edukacji szkolnej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.17Słowa kluczowe:
podmiotowość, twórczość, innowacyjność, postawa nauczyciela, role społeczne, edukacja,, wychowanie,, opieka, diagnozaAbstrakt
Współczesna edukacja szkolna jest krytykowana za jej mierne osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze. Konieczna jest zmiana ról społecznych i edukacyjnych nauczyciela, szczególnie dotyczy to jego podmiotowości. Nauczyciel w procesie dydaktyczno-wychowawczym winien być inicjatorem pozytywnego współdziałania z rodzicami i innymi ośrodkami wychowania równoległego. Musi podejmować decyzje pedagogiczne w sposób twórczy, odpowiedzialny, kierując się dobrem wychowawczym i rozwojowym uczniów. Podmiotowość nauczyciela wiąże się również z wysokim autorytetem wśród rodziców, uczniów i całego społeczeństwa.
Downloads
Bibliografia
Banach C., Polska szkoła i system edukacji, Toruń 1995.
Cudak H., Nauczyciel wobec nowych zadań oświatowych, „Kultura i Edukacja” 1996, nr 2.
Fidelus A., Twórczy nauczyciel we współczesnej szkole, „Piotrkowskie Studia Pedagogiczne” 1999, nr 6.
Gawęcka M., Edukacja równoległa jako modyfikator przemian współczesnej szkoły, „Piotrkowskie Studia Pedagogiczne” 1999, nr 6.
Handke M., Wychowanie na tle reformy edukacji, Warszawa 1999.
Jacher W., Socjalizacja w rodzinie [w:] Socjalizacja i wychowanie we współczesnej rodzinie polskiej, red. H. Cudak, Piotrków Trybunalski 2001.
Kosyrz Z., Osobowość nauczyciela, Warszawa 2007.
Palka S., Słowo wstępne [w:] Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, red. K. Ablewicz, Kraków 1994.
Socha-Kołodziej K., Podmiotowość rodziców we współczesnej szkole [w:] Polska szkoła: system oświatowy w procesie przeobrażeń, red. R. Geisler, D. Marzec, A. Rosół, Częstochowa 1998.
Śliwerski B., Austriacka diagnoza i projekt współpracy szkoły z rodziną, „Wszystko dla Szkoły” 1997, nr 6.
Trempała E., Edukacja szkolna w odniesieniu do edukacji równoległej w polskim systemie oświaty, Bydgoszcz 1990.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.