Nauczyciel ważnym podmiotem współczesnej edukacji szkolnej

Autor

  • Sławomir Cudak Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.17

Słowa kluczowe:

podmiotowość, twórczość, innowacyjność, postawa nauczyciela, role społeczne, edukacja,, wychowanie,, opieka, diagnoza

Abstrakt

Współczesna edukacja szkolna jest krytykowana za jej mierne osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze. Konieczna jest zmiana ról społecznych i edukacyjnych nauczyciela, szczególnie dotyczy to jego podmiotowości. Nauczyciel w procesie dydaktyczno-wychowawczym winien być inicjatorem pozytywnego współdziałania z rodzicami i innymi ośrodkami wychowania równoległego. Musi podejmować decyzje pedagogiczne w sposób twórczy, odpowiedzialny, kierując się dobrem wychowawczym i rozwojowym uczniów. Podmiotowość nauczyciela wiąże się również z wysokim autorytetem wśród rodziców, uczniów i całego społeczeństwa.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Banach C., Polska szkoła i system edukacji, Toruń 1995.

Cudak H., Nauczyciel wobec nowych zadań oświatowych, „Kultura i Edukacja” 1996, nr 2.

Fidelus A., Twórczy nauczyciel we współczesnej szkole, „Piotrkowskie Studia Pedagogiczne” 1999, nr 6.

Gawęcka M., Edukacja równoległa jako modyfikator przemian współczesnej szkoły, „Piotrkowskie Studia Pedagogiczne” 1999, nr 6.

Handke M., Wychowanie na tle reformy edukacji, Warszawa 1999.

Jacher W., Socjalizacja w rodzinie [w:] Socjalizacja i wychowanie we współczesnej rodzinie polskiej, red. H. Cudak, Piotrków Trybunalski 2001.

Kosyrz Z., Osobowość nauczyciela, Warszawa 2007.

Palka S., Słowo wstępne [w:] Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, red. K. Ablewicz, Kraków 1994.

Socha-Kołodziej K., Podmiotowość rodziców we współczesnej szkole [w:] Polska szkoła: system oświatowy w procesie przeobrażeń, red. R. Geisler, D. Marzec, A. Rosół, Częstochowa 1998.

Śliwerski B., Austriacka diagnoza i projekt współpracy szkoły z rodziną, „Wszystko dla Szkoły” 1997, nr 6.

Trempała E., Edukacja szkolna w odniesieniu do edukacji równoległej w polskim systemie oświaty, Bydgoszcz 1990.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Cudak, S. (2016). Nauczyciel ważnym podmiotem współczesnej edukacji szkolnej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 257–264. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.17

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych