Teacher as an important subject in modern education

Authors

  • Sławomir Cudak Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.17

Keywords:

subjectivity, creativity, innovation, teacher’s attitude, social roles, education, upbringing, care, diagnosis

Abstract

Modern school education is being criticized for its average didactical and educational achievements. A change in social and educational role of teacher is necessary and it is especially connected with subjectivity. A teacher in didactical and upbringing process should be an initiator of positive cooperation with parents and other educational institutions. He needs to make pedagogical decisions in creative and responsible way, following the upbringing and development weal of students. Subjectivity of a teacher is also connected with his authority among parents, students and whole society

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banach C., Polska szkoła i system edukacji, Toruń 1995.

Cudak H., Nauczyciel wobec nowych zadań oświatowych, „Kultura i Edukacja” 1996, nr 2.

Fidelus A., Twórczy nauczyciel we współczesnej szkole, „Piotrkowskie Studia Pedagogiczne” 1999, nr 6.

Gawęcka M., Edukacja równoległa jako modyfikator przemian współczesnej szkoły, „Piotrkowskie Studia Pedagogiczne” 1999, nr 6.

Handke M., Wychowanie na tle reformy edukacji, Warszawa 1999.

Jacher W., Socjalizacja w rodzinie [w:] Socjalizacja i wychowanie we współczesnej rodzinie polskiej, red. H. Cudak, Piotrków Trybunalski 2001.

Kosyrz Z., Osobowość nauczyciela, Warszawa 2007.

Palka S., Słowo wstępne [w:] Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, red. K. Ablewicz, Kraków 1994.

Socha-Kołodziej K., Podmiotowość rodziców we współczesnej szkole [w:] Polska szkoła: system oświatowy w procesie przeobrażeń, red. R. Geisler, D. Marzec, A. Rosół, Częstochowa 1998.

Śliwerski B., Austriacka diagnoza i projekt współpracy szkoły z rodziną, „Wszystko dla Szkoły” 1997, nr 6.

Trempała E., Edukacja szkolna w odniesieniu do edukacji równoległej w polskim systemie oświaty, Bydgoszcz 1990.

Published

2016-12-15

How to Cite

Cudak, S. (2016). Teacher as an important subject in modern education. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 257–264. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.17

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems