Duties – appearance – initiating actions. Determinants of parents and teachers relations in primary schools
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.12Keywords:
parents, teachers, cooperationAbstract
Changes and developments in educational system after 1990’s concern organisation, structure as well as programme. They also include attempts associated with restoring a position of equal partner to family in the process of cooperation with school. Legal regulations give parents the right to co-decide about their children’s education. However, in reality, cooperation between teachers and parents in many schools is far from expectable. Presented study is of theoretical and empirical character. It also attempts to answer the question about defining determinants of parents and teachers’ relation in primary schools. The structure of the study is fixed by the following variables: parental duties in the process of cooperation with teachers, the appearances of parents’ co-decision procedure in school and parents’ initiatives.
Downloads
References
Cudak H., Rola szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, [w:] I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, Kraków 2004.
Czerniawska B., Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań, Wydawnictwo Poltext,Warszawa 2010.
Danilewicz W., Rodzina w meandrach przestrzeni i czasu [w:] J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
Duraj-Nowakowa K., Modelowanie w badaniach pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010.
Frączek Z., Lulek B., Wybrane problemy pedagogiki rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, Rzeszów 1996.
Janke A.W., Trójpodmiotowe partnerstwo w stosunkach rodziny i szkoły. Model „wspólnie z dzieckiem”, [w:] I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wydawnicza Uniwersytety Zielonogórskiego, Zielona Góra, Kraków 2004.
Janke A.W., Wizja wspólnotowa pedagogicznej relacji rodzina-szkoła. Alternatywa wobec realności andragocentrycznej, [w:] A.W. Janke (red.), Pedagogiczna relacja rodzina – szkoła, dylematy czasu przemian, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1995.
Jankowski D., Edukacja wobec zmiany, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2004.
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w kontaktach szkoła-rodzina i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
Kopińska V., Pozór regulacji prawnych dotyczących organów społecznych w szkole, [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Lewenstein B., Między rządzeniem a współrządzeniem. Obywatelskie modele rozwoju społeczności lokalnej, [w:] B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec (red.), Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,Warszawa 2010.
Lulek B., Czynniki utrudniające współpracę szkoły z rodziną i szerszym środowiskiem społecznym, [w:] Z. Frączek, K. Szmyd, H. Sommer, A. Olak (red.), Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, t. 2. Możliwości i zagrożenia dla rozwoju człowieka w perspektywie europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012.
Lulek B., Dziedziny współpracy szkoły z rodziną [w:] Z. Frączek, B. Lulek, Wybrane problemy pedagogiki rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Lulek B., Formy partnerstwa – współpracy – współdziałania rodziców z nauczycielami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego 46/2007.
Lulek B., Miejsce rodziców w przestrzeni szkoły. W kierunku budowania partycypacji społecznej, [w:] J. Bielski (red.), Wielowymiarowy obraz współczesnej rodziny, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2015.
Lulek B., O miejscu wyznaczanym rodzicom w szkołach gimnazjalnych. Ujęcie porównawcze, [w:] B. Lulek, K. Szmyd (red.), Edukacja wobec wyzwań współczesności. Rodzina-szkoła-region-kultura, wyd. PWSZ Krosno, Krosno 2014.
Lulek B., Od edukowania do rodzicielskiego działania. O dostrzeganiu problemów, gotowości poszukiwania rozwiązań i podejmowaniu ryzyka w edukacji szkolnej dziecka, artykuł przyjęty do druku, Uniwersytet Wrocławski.
Lulek B., Rodzice – nieujawniane czy niewykorzystane zasoby w procesie edukacji dziecka? [w:] E. Czerka-Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska (red.), Zasoby rodziny. Wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.
Lulek B., Szkoła w percepcji uczniów klas początkowych. Kilka uwag do dyskusji, [w:] J. Burgerova (red.), Komplexnosť a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukacji, Prešovska Univerzita, Presov 2012.
Lulek B., Transformacja w stosunkach rodziców i nauczycieli w polskiej szkole. Od nieświadomych pomocników do zorientowanych partnerów, [w:] K. Hertikova, V. Liska (red.), Prinosspolocenskychvied k rozvojuznalostnejspolocnosti, Bratislava, 2014.
Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008.
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Muszyńska J., Szkoła w przestrzeni lokalnej. Od partycypacji do zaangażowania, [w:] A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko (red.), Szkoła – kultura – środowisko lokalne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Reczek-Zymróz Ł., Teoria i praktyka współdziałania szkoły podstawowej i środowiska lokalnego na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej, [w:], B. Lulek, Ł. Reczek-Zymróz, Rodzina i szkoła w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. Dylematy czasu przemian, Wydawnictwo Bonus Liber, Rzeszów 2014.
Ryś M., Wpływ dzieciństwa na życie dorosłe, [w:] T. Rzepecki (red.), Studium rodziny, Oficyna Współczesna, Poznań 1999.
Smykowska D., Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym – działania stosowane i postulowane, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.
Śliwerski B., Jak zmienić szkołę? Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
Winiarski M, Współdziałanie szkoły i środowiska, aspekt socjopedagogiczny, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
Winiarski M., Współdziałanie szkoły i rodziny. Realia i możliwości, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 5/199.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.