Powinności - pozory - inicjowanie działania. Wyznaczniki relacji rodziców z nauczycielami w szkołach podstawowych
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.12Słowa kluczowe:
rodzice, nauczyciele, współpracaAbstrakt
Dokonujące się od lat 90. przemiany w systemie oświaty obejmują zmiany organizacyjne, strukturalne, jak i programowe. Dotyczą także starań o przywrócenie rodzinie pozycji równorzędnego partnera w procesie współpracy ze szkołą. Przyjęte regulacje prawne umożliwiają rodzicom współdecydowanie o sprawach edukacji własnego dziecka. Jednak w praktyce wielu szkół,współpraca rodziców z nauczycielami daleka jest od oczekiwanej. Prezentowane opracowanie ma charakter teoretyczno-empiryczny. Jest próbą odpowiedzi na pytanie dotyczące określenia wyznaczników wzajemnych relacji rodziców z nauczycielami w szkołach podstawowych. Strukturę tekstu wyznaczają następujące zmienne: rodzicielskie powinności w procesie współpracy z nauczycielami, pozory współdecydowania rodziców w szkole, inicjowanie działań przez rodziców.
Downloads
Bibliografia
Cudak H., Rola szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, [w:] I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, Kraków 2004.
Czerniawska B., Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań, Wydawnictwo Poltext,Warszawa 2010.
Danilewicz W., Rodzina w meandrach przestrzeni i czasu [w:] J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
Duraj-Nowakowa K., Modelowanie w badaniach pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010.
Frączek Z., Lulek B., Wybrane problemy pedagogiki rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, Rzeszów 1996.
Janke A.W., Trójpodmiotowe partnerstwo w stosunkach rodziny i szkoły. Model „wspólnie z dzieckiem”, [w:] I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wydawnicza Uniwersytety Zielonogórskiego, Zielona Góra, Kraków 2004.
Janke A.W., Wizja wspólnotowa pedagogicznej relacji rodzina-szkoła. Alternatywa wobec realności andragocentrycznej, [w:] A.W. Janke (red.), Pedagogiczna relacja rodzina – szkoła, dylematy czasu przemian, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1995.
Jankowski D., Edukacja wobec zmiany, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2004.
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w kontaktach szkoła-rodzina i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
Kopińska V., Pozór regulacji prawnych dotyczących organów społecznych w szkole, [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Lewenstein B., Między rządzeniem a współrządzeniem. Obywatelskie modele rozwoju społeczności lokalnej, [w:] B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec (red.), Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,Warszawa 2010.
Lulek B., Czynniki utrudniające współpracę szkoły z rodziną i szerszym środowiskiem społecznym, [w:] Z. Frączek, K. Szmyd, H. Sommer, A. Olak (red.), Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, t. 2. Możliwości i zagrożenia dla rozwoju człowieka w perspektywie europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012.
Lulek B., Dziedziny współpracy szkoły z rodziną [w:] Z. Frączek, B. Lulek, Wybrane problemy pedagogiki rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Lulek B., Formy partnerstwa – współpracy – współdziałania rodziców z nauczycielami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego 46/2007.
Lulek B., Miejsce rodziców w przestrzeni szkoły. W kierunku budowania partycypacji społecznej, [w:] J. Bielski (red.), Wielowymiarowy obraz współczesnej rodziny, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2015.
Lulek B., O miejscu wyznaczanym rodzicom w szkołach gimnazjalnych. Ujęcie porównawcze, [w:] B. Lulek, K. Szmyd (red.), Edukacja wobec wyzwań współczesności. Rodzina-szkoła-region-kultura, wyd. PWSZ Krosno, Krosno 2014.
Lulek B., Od edukowania do rodzicielskiego działania. O dostrzeganiu problemów, gotowości poszukiwania rozwiązań i podejmowaniu ryzyka w edukacji szkolnej dziecka, artykuł przyjęty do druku, Uniwersytet Wrocławski.
Lulek B., Rodzice – nieujawniane czy niewykorzystane zasoby w procesie edukacji dziecka? [w:] E. Czerka-Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska (red.), Zasoby rodziny. Wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.
Lulek B., Szkoła w percepcji uczniów klas początkowych. Kilka uwag do dyskusji, [w:] J. Burgerova (red.), Komplexnosť a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukacji, Prešovska Univerzita, Presov 2012.
Lulek B., Transformacja w stosunkach rodziców i nauczycieli w polskiej szkole. Od nieświadomych pomocników do zorientowanych partnerów, [w:] K. Hertikova, V. Liska (red.), Prinosspolocenskychvied k rozvojuznalostnejspolocnosti, Bratislava, 2014.
Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008.
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Muszyńska J., Szkoła w przestrzeni lokalnej. Od partycypacji do zaangażowania, [w:] A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko (red.), Szkoła – kultura – środowisko lokalne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Reczek-Zymróz Ł., Teoria i praktyka współdziałania szkoły podstawowej i środowiska lokalnego na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej, [w:], B. Lulek, Ł. Reczek-Zymróz, Rodzina i szkoła w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. Dylematy czasu przemian, Wydawnictwo Bonus Liber, Rzeszów 2014.
Ryś M., Wpływ dzieciństwa na życie dorosłe, [w:] T. Rzepecki (red.), Studium rodziny, Oficyna Współczesna, Poznań 1999.
Smykowska D., Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym – działania stosowane i postulowane, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.
Śliwerski B., Jak zmienić szkołę? Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
Winiarski M, Współdziałanie szkoły i środowiska, aspekt socjopedagogiczny, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
Winiarski M., Współdziałanie szkoły i rodziny. Realia i możliwości, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 5/199.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.