Indoktrynacja i kontrola: edukacja w Państwie Hiszpańskim

Autor

  • Marta Mauri Medrano University of Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.4

Słowa kluczowe:

polityka edukacyjna, dyktatura, dzieciństwo, Państwo Hiszpańskie.

Abstrakt

W czasach dyktatury celem polityki edukacyjnej było wpajanie wartości i konkretnej wiedzy, która w istocie była indoktrynacją. W pracy podjęto próbę zrozumienia, jakie następstwa przyniosły mechanizmy zapoczątkowane w czasach młodości, czy spełniły swoją rolę. Reżim Franco, poprzez Front Młodzieżowy, kontrolował codzienność szkolną i upolityczniał szkolne aktywności. Dyktatura używa jako broni edukacji upolitycznionej

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Benso C., Tradition and Innovation in the Practical Culture of Schools in Franco’s Spain, “Paedagogica Historica” 2006, no. 42.

Escolano A. & Fernández R. (eds.), Los caminos hacia la modernidad educativa en España y Portugal (1800–1975), Zamora, Fundación Rei Alonso Henrique, 1997.

Fernández Soria J.M., Educación, socialización y legitimación política (España 1931–1970), Valencia, Tirant lo Blanch 1998.

Fontana J., Enseñar Historia con una guerra de por medio, Barcelona, Crítica 1999.

Hobsbawm E. & Ranger T., La invención de la tradición, Barcelona, Critica 2012.

Law of 17 July 1945 on Primary Education.

Menéndez-Reigada A., Catecismo patriótico español, Salamanca, Establecimiento Tipográfico Calatrava 1939.

Official Bulletin of the State 1939.

Peinado M., Educando a señoritas y sirvientas. Formación femenina y clasismo en el franquismo, Madrid, Catarata 2012.

Remon De Padreny G., Los problemas fundamentales de España, Zaragoza, Talleres Gráficos El Noticiero 1939.

Talayero J., La metodología de la Escuela Primaria, “Curso de Orientaciones Nacionales de la Enseñanza Primaria” 1938, no. II.

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Mauri Medrano, M. (2019). Indoktrynacja i kontrola: edukacja w Państwie Hiszpańskim. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 7, 59–66. https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.4

Numer

Dział

Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej