Liryka Andrzeja Buszy wobec myśli nadrzeczywistej
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.8Słowa kluczowe:
Surrealizm, obraz, obrazowanie, odwrócenieAbstrakt
Artykuł stanowi próbę odczytania wczesnych liryków Andrzeja Buszy w perspektywie nadrzeczywistej. Autorka skupia się na surrealnym obrazowaniu, jakie ujawnia się między innymi w zbiorze Astrolog w metrze, i próbuje odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób Busza konstruuje obraz wpisujący się w ten nurt w literaturze. Istotnym punktem odniesienia w tym szkicu jest surrealistyczne obrazowanie spod znaku Andre Bretona i Paula Eluarda. Autorka wyjaśnia, z czego może wynikać odrębność i niezależność obrazowania u Buszy w porównaniu do jego francuskich wzorców literackich. Refleksje poświęcone surrealizmowi w sztukach malarskich, które Busza podejmuje w swym ostatnim zbiorze zatytułowanym Ekfrazy, zostały tu celowo pominięte.
Downloads
Bibliografia
Breton A., Wolny związek, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Teksty wybrał i przełożył Adam Ważyk, Warszawa 1976.
Breton A., Manifest surrealizmu, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Teksty wybrał i przełożył Adam Ważyk, Warszawa 1976.
Brzękowski J., Poezje wybrane, Londyn 1960.
Budzik J., Malarskie pogranicza Andrzeja Buszy, „Perspektywy kultury”, nr 39, (4/2022).
Budzik J., Antynomie pejzażu wewnętrznego. “Ekfrazy” Andrzeja Buszy, w: “Odcisk palca-rozległy labirynt”. Prace ofiarowane Profesorowi Wojciechowi Ligęzie na jubileusz siedemdziesięciolecia, red. M. Antoniuk, D. Siwor, Kraków 2021.
Busza A., Notes Towards a Poetic Credo (tekst niepublikowany).
Busza A., Astrologer in the Underground, przekład J. Boraks, M. Bullock, Athens, Ohio 1970.
Busza A., Atol, Toronto-Rzeszów 2016.
Busza A., Ekfrazy, posłowie J. Pasterski, Toronto 2020.
Chadwick W., Artystki i surrealizm, przekład i wprowadzenie A. Arno, Sopot 2024.
Cywińska M., Manufaktura snów. Rozważania o polskiej poezji nadrealistycznej, Warszawa 2007.
Danto A. C., Po końcu sztuki, przekład M. Salwa, Kraków 2013.
Durand G., Wyobraźnia symboliczna, Warszawa 1986.
Eluard P., Wiedzieć surowo wzbronione, w: J. Waczków, Paul Eluard, Warszawa 1983.
Janicka K., Surrealizm, Warszawa 1985.
Kornhauser J., Niebezpieczne krajobrazy. Surrealizm i po surrealizmie, Kraków 2022.
Pasterski J., Inne wyzwania. Poezja Bogdana Czaykowskiego i Andrzeja Buszy w perspektywie dwukulturowości, Rzeszów 2011.
Szałasta-Rogowska B., Ut pictura poesis, „Archiwum Emigracji”, Zeszyt 29, (2021-2022).
Taborska A., Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, Gdańsk 2024 (wydanie trzecie, rozszerzone).
Waczków J., Paul Eluard, Warszawa 1983.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

